Όταν προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο των Ναυαγών, ημέρα Τρίτη, ώρα εννέα, η τηλεθέαση ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Σχεδόν, όλη η Ιταλία, καρφωμένη στον τηλεοπτικό σταθμό Colpo Grosso, κάθισε επί τρεις ώρες να βλέπει πλάνα απ’ την ζωή των έξι παικτών στο νέο τους περιβάλλον. Λευκή άμμος, παρθένα νερά, καταγάλανα, εξωτικό τοπίο, κάπου πολύ μακριά από εκείνους και την καθημερινότητά τους, μακριά από φόρους, δάνεια, διατροφές και υποχρεώσεις. Ένας γόνος διάσημης οικογένειας χωρίς ανέσεις, μία πρώην πρωταθλήτρια του σκι χωρίς φως και φαγητό, μία ξανθιά παρουσιάστρια μ’ εντυπωσιακό ντεκολτέ, ένας γυμναστής – μαραθωνοδρόμος μακριά απ’ την οικογένειά του, ένας έφηβος γκρινιάρης που, σίγουρα, θα τούς κάνει την ζωή δύσκολη και μία σοβαρή δημοσιογράφος – ωρολογιακή βόμβα, που σχολιάζει τους πάντες και τα πάντα, εντάξει, είναι μία όαση στο νεκρό τηλεοπτικό πεδίο της κρίσης, στις αδιάφορες ζωές τους.
Έξι παίκτες σε μία βραχονησίδα του Ινδικού Ωκεανού. Μία ομάδα παραγωγής στην Σομαλία. Στρατιές ιδιωτικών ντετέκτιβ στην Καραϊβική. Ένας διευθυντής προγράμματος χαμένος στο Κάιρο. Ένας φόνος στην Ρώμη. Μία περιπέτεια που ξεκινά, μόλις κλείσει η τηλεόραση. Και κανείς δεν θα γυρίσει ίδιος.
Αρχικά, θα ξεκινήσω λέγοντας πως οι ναυαγοί με κάποιες ουσιαστικές αλλαγές θυμίζουν – αποτυπώνουν το κλασικό παιχνίδι επιβίωσης “survivor”. Σκοπός του, βέβαια, δεν είναι να μιλήσει για το παιχνίδι αυτό καθαυτό. Αν μη τι άλλο. Έχει, γενικά, ζουμί η υπόθεση. Κατάφερε, που λέτε, να μ’ εντάξει στον κόσμο του. Με διαρκή πέρα – δώθε και μπρος – πίσω στην Ιταλία απ’ όπου κατάγονται οι παίκτες και τον Ινδικό Ωκεανό όπου έχει στηθεί το παιχνίδι, με τριτοπρόσωπη αφήγηση -που, πλέον, συναντάται αρκετά πιο σπάνια στα σύγχρονα μυθιστορήματα- και μικρά εύπεπτα κεφάλαια, το βιβλίο κρατάει αμείωτο τ’ αναγνωστικό ενδιαφέρον, ενώ οι σελίδες τρέχουν αβίαστα. Δηλαδή, πραγματικά σε χαλαρώνει.
Ομολογώ μού έκανε εντύπωση πως μια Ελληνίδα συγγραφέας έστησε το σκηνικό της μέσα στην Ιταλία και οι χαρακτήρες της είναι βέροι Ιταλοί αλλά αυτό καταφέρνει και δίνει μια κάποια διαφορετικότητα στ’ ανάγνωσμα κάνοντάς το περισσότερο ελκυστικό.
Η όλη ιστορία ξεκινά από έναν τηλεοπτικό σταθμό, ο οποίος, σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο στην Ιταλία, βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας και προσπαθεί να κάνει τ’ αδύνατα δυνατά, για ν’ αποφύγει τ’ αναπόφευκτο.
Μέσω αυτής της κατάστασης βλέπουμε το ρίσκο που παίρνουν οι ιθύνοντες να βγάλουν ξανά στον τηλεοπτικό αέρα το παιχνίδι επιβίωσης παρά την χαμηλή ρευστότητα και την απουσία διαφημίσεων και κατ’ επέκταση χορηγών. Μέσω όλου αυτού, βλέπουμε την ξεκάθαρη τακτική των καναλιών να επενδύουν στα ριάλιτι σόου και στα τηλεπαιχνίδια, προϊόν που προτιμάται απ’ τους τηλεθεατές κι εγείρει την περιέργεια των τηλεθεατών για τις ζωές των παικτών αλλά και για τα διάφορα πικάντικα που συμβαίνουν στις αμμουδιές και στις καλύβες.
Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι οι άνθρωποι του καναλιού προσπαθούν να στήσουν ένα γερό τηλεοπτικό σόου, για να τραβήξουν τα βλέμματα των τηλεθεατών, αλλά, στην πραγματικότητα, αντιλαμβανόμαστε ότι τα σενάρια που γράφει η ίδια η ζωή είναι πιο δυνατά ως ρεαλιστικότερα και, πραγματικά, τ’ αληθινό παιχνίδι ξεκινάει πέρα από κάθε υπόθεση και πιθανότητα… Πασχίζουν να στήσουν ένα “ψευδές” παιχνίδι επιβίωσης παρέχοντας έστω και λίγες προμήθειες φαγητού ή φαρμάκων αλλά το ουσιαστικό, τ’ αληθινό για τους παίκτες παιχνίδι θα ξεκινήσει, έπειτα απ’ την απόλυτη ανατροπή. Τότε, θ’ αρχίσουμε να ψάχνουμε για τον αληθινό survivor!
Το βιβλίο είναι πολυπρόσωπο. Τι εννοώ μ’ αυτό; Παρακολουθούμε διάφορους και διαφορετικούς χαρακτήρες. Ξεχωριστές κι αληθινές ιστορίες που συνθέτουν το παζλ που ονομάζεται ζωή με μια πληθώρα αντίρροπων καταστάσεων και συναισθημάτων, όπως συμβαίνει καθημερινά γύρω μας. Δεν βιώνουμε όλοι τα ίδια, αλλά, σίγουρα, αρκετά συναισθήματα είναι κοινά. ‘Η τ’ αντίθετο; Μπορεί να βιώνουμε κάτι παρόμοιο αλλά η ιδιοσυγκρασία μας είναι αυτή που μάς κάνει ν’ αντιμετωπίζουμε διαφορετικά τις καταστάσεις. Φυσικά, απ’ την ροή δεν λείπει κι ένας φόνος, για να συνδέσει η κα. Μαλαχτάρη και το μυστήριο αλλά και η φυγή, για να ενσωματωθεί στις σωστές αναλογίες και το στοιχείο της περιπέτειας.
Αναφορικά με τους παίκτες, όπως θα διαβάσατε κι απ’ την περίληψη, έχουμε να κάνουμε μ’ έναν πλούσιο γόνο διάσημης οικογένειας που δεν τον απασχολούν ιδιαίτερα η κληρονομιά και η επιχείρηση και θέλει να στραφεί στο δικό του όνειρο που, φυσικά, καταπιέστηκε απ’ τους ίδιους τους γονείς του. Με μια πρώην πρωταθλήτρια του σκι που, έπειτα απ’ τον τραυματισμό της, κατέβασε ρολά και υπέστη την ωμοφαγία των μίντια. Με μια παρουσιάστρια που, επειδή δείχνει και είναι χαμηλών τόνων αλλά και υπερβολικά όμορφη, όλοι θαρρούν πως μπορούν να την πατρονάρουν και να την κάνουν ό,τι επιθυμούν. Μ’ έναν γυμναστή – μαραθωνοδρόμο που η γυναίκα του τον ώθησε να πάρει μέρος στο παιχνίδι, για ν’ αναβιώσουν με τον περίεργο αυτόν τρόπο την σχέση τους. Ή, πολύ απλά, να δει αν μπορεί και χωρίς την παρουσία εκείνου. Μ’ έναν έφηβο με φανερά τραύματα ψυχολογικής φύσεως, κόμπλεξ και παράπονα που, όμως, νιώθει για τους δικούς του λόγους καταπιεσμένος και, τέλος, με μια δημοσιογράφο, η οποία προσπαθεί ν’ αναρριχηθεί πλησιάζοντας κι εκμαιεύοντας “αποκλειστικές” συνεντεύξεις απ’ τους συμπαίκτες της.
Αυτοί οι έξι παίκτες, αυτές οι έξι διαφορετικές προσωπικότητες υπογράφουν συμβόλαιο εχεμύθειας για την συμμετοχή τους στο παιχνίδι επιβίωσης. Πάνω – κάτω ξέρουν σε τι νερά θα “κολυμπήσουν”. Πώς θ’ αντιδράσουν, όμως; Θα γίνουν ομάδα; Ποιος θα βγει ο πραγματικός νικητής, όταν η επαφή με την παραγωγή χαθεί και μείνουν κυριολεκτικά ναυαγοί στην βραχονησίδα;
Το πρώτο μυθιστόρημα της κας. Ειρήνης Μαλαχτάρη κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Ψυχογιός.
One thought on ““Οι ναυαγοί” από Ειρήνη Μαλαχτάρη & εκδόσεις Ψυχογιός”