Νέα χρονιά, νέα θεάματα, καμία πρωτοτυπία και ευρηματικότητα ως προς το εισαγωγικό κείμενο, οπότε, μπαίνουμε στην ουσία της υπόθεσης.
Θέατρο
1) ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ, Η λαϊκή οπερέτα
Η μοναδική μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη δίνει μορφή λαϊκής οπερέτας στην απολαυστική κωμωδία που παρουσιάζεται από έναν πολυμελή θίασο ηθοποιών – τραγουδιστών και με τετραμελή ζωντανή ορχήστρα. Μια απόλυτα “γιορτινή” πρόταση από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και την Εθνική Λυρική Σκηνή.Στο ρόλο της “Πραξαγόρας” η Σοφία Φιλιππίδου. “Βλέπυρος” ο γνωστός βαρύτονος Χριστόφορος Σταμπόγλης. Μαζί τους στη σκηνή και ο ίδιος ο συνθέτης Σταμάτης Κραουνάκης και οι Χρήστος Γεροντίδης, Σάκης Καραθανάσης, Ιωάννα Μαυρέα, Κώστας Μπουγιώτης, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιώργος Στιβανάκης, Ερατώ Αγγουράκη, Τερέζα Καζιτόρη, Πίνα Κούλογλου, Ματίλντα Τούμπουρου, όπως και οι μουσικοί Δημήτρης Ανδρεάδης, Βασίλης Ντρουμπογιάννης, Βάιος Πράπας και Γιώργος Ταμιωλάκης.
Τελευταίες παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη 13,14/1. Εισιτήρια: 20€
2) Χένρικ Ίψεν, Αρχιμάστορας Σόλνες
Ο Γρηγόρης Βαλτινός είναι ο Χάλβαρντ Σόλνες στο αυτοβιογραφικό αριστούργημα του Ίψεν, Αρχιμάστορας Σόλνες (1892). Η μετάφραση, η διασκευή και η σκηνοθεσία είναι της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου.
Ένας ώριμος και φημισμένος αρχιτέκτονας παλεύει με την τρέλα των τύψεων που έχει για το παρελθόν και τη γυναίκα του. Τρέμει πως κάποιος νεώτερος θα τον αντικαταστήσει και τρέμει το ύψος των πύργων που χτίζει. Ο παθιασμένος, ξαφνικός έρωτας για ένα κορίτσι θα τον οδηγήσει να αντιμετωπίσει τον φόβο του για τα νειάτα και τον φόβο του ύψους. Με ρυθμούς ψυχολογικού θρίλερ η εξέλιξη της ιστορίας θα φωτίσει την αλήθεια: Έγινε ένα έγκλημα στο παρελθόν; Ποια είναι η νεαρή Χίλντα που εισβάλλει στη ζωή του Σόλνες και των ανθρώπων του; Είναι ο έρωτας η κινητήρια δύναμη για το αδύνατο; Μαζί με τον Γρηγόρη Βαλτινό, η Κατερίνα Λέχου, Αντίνοος Αλμπάνης, Ιώβη Φραγκάτου, Μιχάλης Αεράκης, Κατερίνα Κρέπη και ο Κώστας Καστανάς.
Παραστάσεις: Tετάρτη-Κυριακή, έως 31/1.Τιμές εισιτηρίων 16-20€, θέατρο Ιλίσια.
3) Το Ηρεμιστικό, του Σάμιουελ Μπέκετ
…θα προσπαθήσω να διηγηθώ στον εαυτό μου μία ιστορία μήπως και τον ηρεμήσω …
θα διηγηθώ την ιστορία μου σαν να ήταν μύθος ή ένα παλιό παραμύθι …”
Μία από τις ωραιότερες ιστορίες του μεγάλου Σάμιουελ Μπέκετ πάνω στην επιμονή του ανθρώπου να υπάρξει και να ζήσει παρά τις αποτυχίες, τις ματαιώσεις και την φθορά, είναι, συγχρόνως και μία σπουδή πάνω στην τέχνη της αφήγησης.
Οι ηθοποιοί Δέσποινα Σαραφείδου (Βραβείο Ερμηνείας Κάρολος Κουν 2018) και Σπύρος Βάρελης μας μεταφέρουν στο κόσμο που πλάθει ο αφηγητής του Ηρεμιστικού.
Ένας μοναχικός άνθρωπος καταφέρνει να βγει από το κατάλυμά του και να φθάσει μέχρι την είσοδο της πόλης. Και εκεί, αρχίζει η νυχτερινή του περιπλάνηση. Ο αφηγητής μιλάει ακατάπαυστα στην προσπάθειά του να επινοήσει μία ιστορία, να φτιάξει την ιστορία εκείνη που θα τον ηρεμήσει.
Ο αφηγητής-επινοητής της ιστορίας του «Ηρεμιστικού» είναι και ο ήρωας της ιστορίας που φτιάχνει. Ανατρέχει στις αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας και στο παρελθόν του, κάνει σκέψεις, μιλά για γεγονότα που δεν είμαστε σίγουροι αν είναι πραγματικά ή επινοήσεις του. Με άγρυπνη παρατηρητικότητα και ειρωνικό χιούμορ, καταγράφει τις διαδρομές της μνήμης, του μυαλού και της συνείδησής του μέσα από τον μαγικό και στοχαστικό λόγο του Μπέκετ, όπου το χειροπιαστό, το καθημερινό και το γελοίο συναντιέται με το ονειρικό, το γκροτέσκο και το ποιητικό.
Η νύχτα, οι δρόμοι της έρημης πόλης που παραμένει ανώνυμη, τα φωτισμένα παράθυρα των σπιτιών, οι παράδοξες συναντήσεις, οι φόβοι, η ανάγκη του για την ζεστασιά της ανθρώπινης επαφής, κυριαρχούν σε αυτή την βαθιά ανθρώπινη ιστορία. Όλη η εμπειρία της περιπλάνησης του, οι συναντήσεις, οι προσδοκίες του, πρέπει να τελειώνουν πάντα “…απαλά, … όπως σβήνουν στη σκάλα τα βήματα εκείνου που αγαπήσαμε, εκείνης που δεν μπόρεσε να αγαπήσει, και δεν θα ξανάρθει πια, το λένε τα βήματά της πως δεν μπόρεσε να αγαπήσει και δεν θα ξανάρθει πια”.
Παραστάσεις: Σάββατο, Κυριακή 11/1-26/1, εισιτήρια από 5€, θέατρο Φούρνος.
4) Η αρρώστια της νιότης
Το έργο του Φέρντιναντ Μπρούκνερ «Η Αρρώστια της Νιότης», με το οποίο ο Δημήτρης Λάλος επέλεξε να εγκαινιάσει τη νέα θεατρική του στέγη Tempus Verum-Εν Αθήναις πριν από 2,5 περίπου χρόνια επιστρέφει.
Γραμμένο το 1926 το ψυχογράφημα του Μπρούκνερ διαδραματίζεται στη Βιέννη πριν αναλάβει ο Χίτλερ την Καγκελαρία και παρακολουθεί μια ομάδα νέων φοιτητών ιατρικής, οι οποίοι μέσα στην υπεροψία και την απόγνωσή τους, προετοιμάζουν άθελά τους το έδαφος για τα κηρύγματα της εθνικοσοσιαλιστικής ναζιστικής ιδέας. Οι χαρακτήρες, ακροβατώντας ανάμεσα στην ιδιοφυΐα και την απόλυτη παράνοια, τις σπουδές και τα πειράματα, ανακαλύπτουν τα όρια τους, φωτίζοντας σκοτεινές πτυχές του υποσυνείδητου που θα θέλαμε να ξεχάσουμε.
Η παζολινική ατμόσφαιρα του έργου μάς κάνει ν’ αναρωτηθούμε πραγματικά πόσο μακριά μπορεί να βρισκόμαστε από μια εποχή σκληρότητας και απανθρωπισμού. Μέσα από την ανατρεπτική σκηνοθετική ματιά- λιτή μα τόσο συμπυκνωμένη, ο Λάλος μάς συστήνει έναν κόσμο γεμάτο νεανικό πάθος και ερωτικό εκτροχιασμό, όπου τα σκοτεινά παιχνίδια εξουσίας έχουν τον πρώτο ρόλο, φτάνοντας τους ήρωες στα άκρα.
Τολμηρός και άκρως ρεαλιστικός, για την εξπρεσιονιστική του καταγωγή, ο συγγραφέας λίγο πριν την έλευση του Ναζισμού που την βλέπει να έρχεται, αυτοεξορίζεται στην Γαλλία και γράφει το αντιφασιστικό έργο «Οι Ράτσες».
Η «Αρρώστια της Νιότης» είναι ο προάγγελος, η υπενθύμιση στην φράση του Μπρεχτ «Μη χαίρεστε που σκοτώσατε το θηρίο. Η σκύλα που το γέννησε ζει και είναι πάλι σε οργασμό». Άλλωστε, όπως σημειώνει και ο σκηνοθέτης της παράστασης «Δεν είναι εποχές για εφησυχασμό».
Τελευταία παράσταση Σάββατο, 11/1. Εισιτήρια 15€, θέατρο Τempus Verum Εν Αθήναις.
5) LULU του Φρανκ Βέντεκιντ
Ποιος άντρας δεν ψάχνει την ιδανική γυναίκα; Και ποιος άντρας την έχει
βρει;
Τι συμβαίνει, όταν η άβυσσος της ανθρώπινης σεξουαλικότητας συναντά
την βαθιά υπαρξιακή ανάγκη για αγάπη;
Η Lulu, η γυναίκα με τα αναρίθμητα πρόσωπα: κορίτσι, πόρνη, άγγελος, διάβολος, μητέρα, σύζυγος, ερωμένη, πρωτόπλαστη, θεά και ό,τι άλλο μπορεί να διανοηθεί κανείς, είναι η ιδανική επιφάνεια για να προβάλλουν άντρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, κάθε πιθανή κι απίθανη φαντασίωσή τους για το απόλυτο αντικείμενο του πόθου τους. Κι εκείνη, με θαυμαστή διάθεση υπακοής, με απολαυστική δημιουργικότητα, θα τις πραγματώσει. Θα ενσαρκώσει τέλεια την όποια φαντασίωση.
Μόνο που το κόστος για όποιον το ζητήσει, θα είναι λιγάκι ακριβό: θα πληρώσει με τη ζωή του.
Και η Lulu, αθώα και ένοχη ταυτόχρονα, θα παρελάσει φαντασμαγορικά από τις ζωές όλων των ανθρώπων που θα βρει στον δρόμο της, ανεβάζοντας το επίπεδο αδρεναλίνης τους σε δυσθεώρητα ύψη, μέχρι τη στιγμή που όλοι θα υποκύψουν νομοτελειακά στο μοιραίο, συνταρακτικά αισθησιακό φινάλε τους.
Και η ίδια η Lulu;
Τι θα συμβεί στο ιδανικό φαντασιακό πλάσμα αφού ολοκληρώσει τον κύκλο του, την χρησιμότητά του, τους λόγους ύπαρξής του;
Η φθορά, που κάποτε έμοιαζε να κοιτάζει την ομορφιά της Lulu και να το βάζει στα πόδια τρομαγμένη, τώρα θα πάρει, σε μια παγωμένη σοφίτα στο Λονδίνο και με την μορφή του Τζακ του Αντεροβγάλτη, την θανάσιμη εκδίκησή της. Και η Lulu, επιτέλους, θα λυτρωθεί.
Το αριστούργημα του Φρανκ Βέντεκιντ, γραμμένο ακριβώς στο κατώφλι του Εικοστού Αιώνα, και έχοντας περάσει από αλλεπάλληλα κύματα απαγορεύσεων, λογοκρισίας, εκδόσεων, κινηματογραφικών διασκευών και σκηνικών θριάμβων, θεωρείται σήμερα ως ένα από τα κορυφαία κείμενα του σύγχρονου θεάτρου. Αποτελείται από δύο έργα, το «Πνεύμα της γης» και «Το κουτί της Πανδώρας» , που παίζονται πια ως ένα, ενιαίο, δράμα.
Η «Lulu» ανεβαίνει σε διασκευή και σκηνοθεσία του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιάννη Χουβαρδά, σε νέα μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα.
* Κατάλληλο άνω των 16 ετών, η παράσταση περιέχει ακατάλληλη φρασεολογία και σκηνές βίας.
Παραστάσεις Τετάρτη-Κυριακή 20:30, 18:00 και 21:00. Εισιτηρία 17-25€, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.