Home >> Αφιέρωμα >> Απ’ τις σελίδες των βιβλίων στην μεγάλη οθόνη | Μέρος Πρώτο

Απ’ τις σελίδες των βιβλίων στην μεγάλη οθόνη | Μέρος Πρώτο

Πολλές φορές το ερώτημα μετατρέπεται σε δίλημμα.

Να δω πρώτα την ταινία και μετά να διαβάσω το βιβλίο ή τ’ αντίστροφο;

Υπάρχουν άνθρωποι που προτιμούν να βλέπουν την κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου, ενώ οι πιο πιστοί και παραδοσιακοί ξεκινούν απ’ το βιβλίο και μεταπηδώντας στην ταινία πάντα βρίσκουν μειονεκτήματα πιστεύοντας ότι η δύναμη της γραφής και της φαντασίας είναι δυνατότερη απ’ αυτήν της “έτοιμης” εικόνας.

Ενίοτε, όμως, κι αυτοί σφάλλουν, γιατί ακριβές παραγωγές, ικανότατο επιτελείο και ταλαντούχοι ηθοποιοί κάνουν την διαφορά!

Εμείς, σε κάθε περίπτωση, κάναμε μια λίστα με κάποια απ’ τα βιβλία που μεταφέρθηκαν στην μεγάλη οθόνη και συμπεριλάβαμε όλα τα γούστα, ώστε ν’ ανοίξουμε την όρεξη και στους μεν και στους δε…

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ – NICHOLAS SPARKS

Το πρώτο μυθιστόρημα του Νίκολας Σπαρκς. Κυκλοφόρησε το 1996. Λόγω και της επιτυχημένης κινηματογραφικής του διασκευής το 2004 σε σκηνοθεσία του Νικ Κασσαβέτης, σενάριο Τζέρεμι Λέβεν – Τζαν Σάρντι και πρωταγωνιστές τους Ράιαν Γκόσλινγκ και Ρέιτσελ Μακάνταμς, αποτελεί, ακόμη, το πιο αγαπημένο έργο του συγγραφέα και, ίσως, το γνωστότερο, ακόμα και στους αναγνώστες που δεν προτιμούν το ρομαντικό μυθιστόρημα.

Η ταινία τα πήγε καλά στο box-office κι έλαβε αρκετές υποψηφιότητες κερδίζοντας οκτώ Βραβεία Teen Choice, ένα Βραβείο Satellite κι ένα Βραβείο MTV Movie.

“Το ημερολόγιο” προβάλλεται στην πλατφόρμα του Netflix.

Ο Νόα Καλχούν έχει, μόλις, επιστρέψει απ’ τα πεδία μάχης του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου. Σε μια απόπειρα ν’ αφήσει πίσω του τα φαντάσματα του πολέμου, επικεντρώνεται στην ανακαίνιση ενός παλιού σπιτιού. Τον βασανίζουν οι αναμνήσεις μιας κοπέλας που τού έκλεψε την καρδιά πριν από δεκατέσσερα χρόνια – ώσπου, αναπάντεχα, η κοπέλα αυτή, η Άλι, εμφανίζεται στο κατώφλι του.

Δεκατέσσερα χρόνια πριν, ο Νόα και η Άλι είχαν ζήσει έναν σύντομο αλλά παθιασμένο καλοκαιρινό έρωτα σε μια επίσκεψη της οικογένειάς της στην πόλη. Οι ταξικές τους διαφορές τούς χώρισαν – εκείνη ήταν γόνος πλούσιας οικογένειας, εκείνος εργάτης σε ξυλαποθήκη. Η τωρινή τους συνάντηση φαίνεται να ξαναζωντανεύει την παλιά φλόγα – η Άλι, όμως, έχει έναν αρραβωνιαστικό που την περιμένει και θα πρέπει να διαλέξει.

Η ιστορία αυτή είναι η αφήγηση ενός ηλικιωμένου άντρα (του ίδιου του Νόα, γέρου, πια) στην γυναίκα του που πάσχει από Αλτσχάιμερ.

Ο ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΣ – JO NESBO

Η έβδομη περιπέτεια του επιθεωρητή Χάρι Χόλε, η οποία κυκλοφόρησε το 2007, πούλησε 55 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως και βραβεύτηκε με τα NORWEGIAN BOOKSELLERS’ PRIZE 2007/NORWEGIAN BOOK CLUB PRIZE 2007, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2017 σε σκηνοθεσία Tomas Alfredson, σενάριο Peter Straughan, Hossein Amini & Søren Sveistrup και πρωταγωνιστές τους Μάικλ Φασμπέντερ, Τζέι Κ. Σίμονς, Ρεμπέκα Φέργκιουσον.

ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΧΙΟΝΙ.

Ένα αγοράκι ξυπνά κι αναζητά την μητέρα του. Όμως, στο σπίτι δεν είναι κανείς και στον κήπο τους ανακαλύπτει έναν χιονάνθρωπο με τ’ αγαπημένο φουλάρι της μητέρας του τυλιγμένο στον λαιμό του.

ΤΟΤΕ ΘΑ ΞΑΝΑΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ.

Καθώς ο Χάρι Χόλε και η ομάδα του ξεκινούν την έρευνά τους, ανακαλύπτουν έναν ανησυχητικό αριθμό γυναικών που έχουν χαθεί στην διάρκεια των τελευταίων χρόνων.

Όταν διαπιστώνουν την εξαφάνιση κι άλλης μιας γυναίκας, οι χειρότερες υποψίες του Χάρι Χόλε επιβεβαιώνονται: για πρώτη φορά στην καριέρα του θα πρέπει ν’ αντιμετωπίσει έναν σίριαλ κίλερ που παίζει στην έδρα του.

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ – GILLIAN FLYNN

Τι σκέφτεσαι, Έιμι; Αυτή είναι η ερώτηση που έκανα πιο συχνά κατά την διάρκεια του γάμου μας, έστω κι αν την έκανα από μέσα μου κι όχι στο πρόσωπο που θα μπορούσε να μού απαντήσει. Φαντάζομαι πως αυτές οι ερωτήσεις μαζεύονται σαν σύννεφα που προμηνύουν καταιγίδα πάνω απ’ όλους τους γάμους: Τι σκέφτεσαι; Τι νιώθεις; Ποιος είσαι; Τι κάναμε ο ένας στον άλλον; Τι θα κάνουμε ο ένας στον άλλον;

Πόσο καλά πιστεύεις πως γνωρίζεις αυτόν που αγαπάς; Αυτό πρέπει ν’ αναρωτήθηκε ο Νικ Νταν το πρωινό της πέμπτης επετείου του γάμου του διαπιστώνοντας ότι η σύζυγός του Έιμι έχει εξαφανιστεί. Η αστυνομία αμέσως υποψιάζεται τον Νικ. Οι φίλοι της αποκαλύπτουν ότι η Έιμι φοβόταν τον Νικ και ότι τού κρατούσε μυστικά.  Αυτός παίρνει όρκο πως τα πράγματα δεν ήταν έτσι. Ωστόσο, η έρευνα στον υπολογιστή του δείχνει ότι ο Νικ αναζητούσε  περίεργες πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με θανάτους από ασφυξία ή πνιγμό, μ’ απομακρυσμένες δασώδεις περιοχές ή με το πού μπορεί κανείς να προμηθευτεί αρσενικό. Παρά τα ενοχοποιητικά αυτά στοιχεία, ο Νικ επιμένει στην αθωότητά του, μολονότι υπάρχουν και κάποιες επίμονες κλήσεις στο κινητό του που περιπλέκουν τα πράγματα. Τι έχει, λοιπόν, συμβεί στην όμορφη σύζυγο του Νικ;

Το βιβλίο που δημοσιεύθηκε το 2012 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2014 απ’ τον Αμερικανό σκηνοθέτη Ντέιβιντ Φίντσερ με πρωταγωνιστή τον βραβευμένο με Όσκαρ Μπεν Άφλεκ και την Ρόζαμουντ Πάικ απ’ την TWENTIETH CENTURY FOX. Το σενάριο της ταινίας υπογράφει η ίδια η συγγραφέας του βιβλίου. Η ταινία έλαβε πολλές υποψηφιότητες για βραβεία, μεταξύ των οποίων το Όσκαρ (Α’ Γυναικείου Ρόλου) και 4 στις Χρυσές Σφαίρες (Σκηνοθεσία/Σενάριο/Μουσική/Α’ Γυναικείος Ρόλος).

Η ταινία προβάλλεται στην πλατφόρμα του Netflix.

ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ – Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΟΥ – YURSA MARDINI

“Δεν επιλέγεις την προσφυγιά.

Επιλέγεις αν θα πεθάνεις στην πατρίδα σου ή αν θα διακινδυνεύσεις να πεθάνεις στην προσπάθειά σου να ξεφύγεις.”

Η Σύρια Yusra Mardini, η νεότερη σήμερα πρέσβειρα καλής θέλησης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, που αγωνίστηκε με την ομάδα των προσφύγων στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βραζιλίας το 2016, καταγράφει την προσωπική της μαρτυρία απ’ τους βομβαρδισμένους δρόμους της Συρίας μέχρι τις πισίνες του Ρίο ντε Τζανέιρο.

Σε πρώτο πρόσωπο παρακολουθούμε την αφήγηση της διαδρομής και των δυσκολιών μιας επίδοξης κολυμβήτριας, αλλά, κυρίως, ενός κοριτσιού που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του εξαιτίας του πολέμου με την λέξη «πρόσφυγας» στην πλάτη του. Το βιβλίο, όμως, δεν περιορίζεται στην περιγραφή του τρόμου και της απόγνωσης του πρόσφυγα, καθώς πάνω απ’ όλα είναι ένας ύμνος στους δεσμούς φιλίας που δημιουργήθηκαν σ’ αυτήν τη δύσκολη πορεία, στην δύναμη της θέλησης και του ανθρώπινου πνεύματος αλλά και στην επιμονή της Mardini να κάνει, παρ’ όλες τις αντιξοότητες, το παιδικό της όνειρο πραγματικότητα, ν’ αγωνιστεί στους Ολυμπιακούς.

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε το 2018. Η ιστορία της ίδιας και της αδερφής της έγινε ταινία το 2022 με τίτλο «Οι κολυμβήτριες» σε σκηνοθεσία & σενάριο της Σάλι Ελ Χοσεϊνί και προβάλλεται στο Netflix. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βλέπουμε τις Nathalie & Manal Issa.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΕΒΙΝ – LIONEL SHRIVER

Τι συμβαίνει, όταν η μητρότητα δεν είναι μια ονειρεμένη εμπειρία;
Πώς νιώθει μια μητέρα απέναντι στον γιο της τον δολοφόνο;
Ποιες είναι οι ευθύνες της;
Εγκληματίας γεννιέσαι ή γίνεσαι;

Η Ίβα ποτέ δεν ήθελε πραγματικά να γίνει μητέρα. Σίγουρα, δεν ήθελε να γίνει η μητέρα ενός ψυχρού αγοριού που δολοφόνησε εφτά συμμαθητές του, έναν υπάλληλο της σχολικής καντίνας και μια δημοφιλή καθηγήτριά του λίγες μέρες πριν κλείσει τα δεκάξι.

Δύο χρόνια μετά τα τραγικά γεγονότα, ήρθε η ώρα η Ίβα ν’ αναλύσει με ειλικρίνεια τον γάμο, την καριέρα της, την οικογένειά της, τηN σχέση της με τα παιδιά της, το φονικό ξέσπασμα του Κέβιν σε μια σειρά από αφοπλιστικά εξομολογητικές επιστολές που απευθύνονται στον χαμένο σύζυγό της, τον Φράνκλιν.

Αφυπνιστικό και προκλητικό, το μυθιστόρημα αυτό που δημοσιεύθηκε το 2003 αγαπήθηκε από εκατομμύρια αναγνώστες σ’ ολόκληρο τον κόσμο και προκάλεσε θύελλα συζητήσεων, απέσπασε το βραβείο “ORANGE” το 2005 και το 2011 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία & σενάριο της Lynne Ramsay και πρωταγωνίστρια την βραβευμένη με Όσκαρ Τίλντα Σουίντον.

Η ταινία προτάθηκε για αμέτρητα βραβεία κι απέσπασε 11 απ’ αυτά.

ΚΑΡΟΛ – PATRICIA HIGHSMITH

Η δεκαεννιάχρονη Τερίζ νιώθει χαμένη στην σχέση της µε τον φίλο της, για τον οποίο νοιάζεται, αλλά δεν νιώθει ερωτική επιθυμία. Όλα θ’ αλλάξουν, όμως, όταν η Κάρολ, µια πολύ κομψή παντρεμένη γυναίκα, κάνει την εμφάνισή της στο πολυκατάστημα όπου εργάζεται η Τερίζ, για ν’ αγοράσει δώρα για την κόρη της. Η Τερίζ θα νιώσει εκείνη την στιγμή πως η προσωρινή δουλειά της ως πωλήτριας –ίσως κι ολόκληρη η ζωή της– δεν είχε άλλον σκοπό πέρα απ’ αυτήν την αναπάντεχη συνάντηση. Η ερωτική τους σχέση µμέλλει να εξελιχτεί, άλλοτε µε ήπιο και διστακτικό τρόπο και άλλοτε βουτηγμένη σε κρίσεις κι αντεγκλήσεις.

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε το 1952. Μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2015 απ’ τον σκηνοθέτη Todd Haynes µε πρωταγωνίστριες τις Cate Blanchett και Rooney Mara. Η ταινία διακρίθηκε στην διεθνή έκθεση βιβλίου της Φρανκφούρτης 2015 ως η καλύτερη διασκευή µμυθιστορήματος στον κινηματογράφο.

Στο Φεστιβάλ των Καννών η Μάρα κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας, ενώ ο σκηνοθέτης Τοντ Χέινς, τον ειδικό Φοίνικα, τον Queer Φοίνικα. Είχε, επίσης, 5 υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες 2016, (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, 2 για την κατηγορία του Α’ γυναικείου ρόλου και μουσικής). Συνολικά, προτάθηκε για 273 βραβεία εκ των οποίων κατέκτησε τα 87.

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ – ΑΝΝIE ERNAUX

Το 1963, η εικοσιτριάχρονη Annie Ernaux μαθαίνει ότι είναι έγκυος. Η ντροπή την κυριεύει σαν πανούκλα: είναι ανύπαντρη και ξέρει πως μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη θα στιγματίσει την ίδια και την οικογένειά της. Μέσα σε συνθήκες παρανομίας κάνει έκτρωση με κίνδυνο της ζωής της. Αρκετά χρόνια αργότερα θα καταγράψει τις αναμνήσεις της, προσπαθώντας να κατανοήσει γιατί αυτή η εμπειρία την σημάδεψε τόσο πολύ, τόσο βαθιά. Το γεγονός είναι η ιστορία αυτού του τραύματος, ενός τραύματος που δεν ξεπέρασε ποτέ.

Μέσα από τούτη την αφήγηση, ο χρόνος γίνεται δράση και με παρασέρνει άθελά μου. Τώρα ξέρω ότι είμαι αποφασισμένη να φτάσω μέχρι τέλους, όποιο κι αν είναι το τίμημα, όπως ήμουν και τότε, στα είκοσι τρία μου, όταν έσκισα τη γνωμάτευση του γιατρού. Θέλω να βυθιστώ ξανά σε κείνη την περίοδο της ζωής μου, να μάθω τι υπήρχε εκεί. Αυτή η εξερεύνηση θα αποτελέσει το υφάδι μιας αφήγησης, της μόνης ικανής να αποδώσει ένα γεγονός που δεν ήταν τίποτε άλλο πέρα από χρόνος που κυλούσε εντός και εκτός μου.

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε το 2000. Η συγγραφέας βραβεύτηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2022 και “Στο Γεγονός’ βασίζεται το 2021 η οµότιτλη ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας 2021 σε σκηνοθεσία & σενάριο της Audrey Diwan. Προτάθηκε για 19 βραβεία και κέρδισε τα 7.

ΠΑΘΟΣ – ΑΝΝIE ERNAUX

Η Annie Ernaux αφηγείται την παθιασμένη σχέση που έζησε για κάποιους μήνες μ’ έναν παντρεμένο. Όλη της η ζωή περιστρέφεται γύρω απ’ αυτόν τον ξένο άντρα. Λίγο μετά το τέλος της ιστορίας, θαρρείς και μπορούσε έτσι να την κρατήσει ακόμα λίγο, η συγγραφέας αποφασίζει να εξιστορήσει την προσμονή, τα τηλεφωνήματα, τις κοινές στιγμές, την εγκατάλειψη.

Από πέρυσι τον Σεπτέμβρη, δεν έκανα τίποτε άλλο απ’ το να περιμένω έναν άντρα: να μού τηλεφωνήσει και να έρθει σπίτι μου.

Το βιβλίο δημοσιεύθηκε το 1991.

Η παθιασμένη σχέση που έζησε η Annie Ernaux για κάποιους μήνες μ’ έναν παντρεμένο μετουσιώνεται σ’ ένα αριστουργηματικό βιβλίο, τ’ οποίο μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη το 2020 σε σκηνοθεσία Danielle Arbid με πρωταγωνιστές τους Λετισιά Ντος και Σεργκέι Πολούνιν.

ΤΑ ΤΡΙΑ ΦΩΤΑ – KEEGAN CLAIRE

Ένα σύγχρονο κλασικό, μια σπαρακτική ιστορία για τα παιδικά χρόνια, την απώλεια και, πρωτίστως, την αγάπη. Δημοσιεύθηκε το 2022.


Βρισκόμαστε στην ιρλανδική επαρχία, στην κάψα του καλοκαιριού. Ένας πατέρας πηγαίνει το μικρό κορίτσι του να ζήσει με κάποιους συγγενείς στο αγρόκτημά τους∙ η μικρή δεν γνωρίζει πότε, ή ακόμα κι αν, θα την ξαναπάρουν πίσω στο σπίτι της. Στο σπίτι των Κινσέλα βρίσκει στοργή και ζεστασιά, πράγματα που, ως τότε, δεν είχε νιώσει ποτέ κι έτσι, σιγά σιγά, ζώντας μαζί τους, το κορίτσι ανθίζει. Στο νέο αυτό σπιτικό, όμως, όπου όλα είναι τόσο φροντισμένα, υπάρχει κάτι που παραμένει ανείπωτο – κι αυτό το καλοκαίρι σύντομα θα τελειώσει.

Η υποψήφια για Όσκαρ κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου απ’ τον Κόλουμ Μπερέιντ με τίτλο «Το ήσυχο κορίτσι» κυκλοφόρησε το 2022.

ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΟΙ ΚΑΡΑΒΙΔΕΣ – DELIA OWENS

Για χρόνια, οι φήμες για την Πιτσιρίκα του Βάλτου έδιναν κι έπαιρναν στο Μπάρκλι Κόουβ, ένα ήσυχο ψαροχώρι της Βόρειας Καρολίνας. Ο θάνατος του νεαρού Τσέις Άντριους τις έκανε να φουντώσουν ακόμη περισσότερο. Ποιος θα μπορούσε να τον είχε σκοτώσει, αν όχι εκείνο το αγριοκόριτσο που ζούσε μονάχο του στα βάθη του βάλτου;

Αλλά την Κάια δεν την είχαν καταλάβει. Ευαίσθητη κι έξυπνη, είχε καταφέρει να επιβιώσει ολομόναχη, εγκαταλελειμμένη απ’ τους ανθρώπους, παρέα με τους γλάρους και μ’ όσα της δίδαξε η άμμος κι η αρμύρα. Όταν δύο νεαροί απ’ το χωριό γοητεύονται απ’ την άγρια ομορφιά της, η Κάια ανοίγεται σε μια καινούργια ζωή. Αλλά, τότε, συμβαίνει το αδιανόητο.

Μια ωδή στον φυσικό κόσμο και μια σπαρακτική ιστορία ενηλικίωσης που μάς υπενθυμίζει πώς τα παιδικά μας χρόνια μάς καθορίζουν για πάντα κι ότι η ανθρώπινη φύση κουβαλά αρχέγονα, βίαια μυστικά, απ’ τα οποία κανένας δεν μπορεί να ξεφύγει.

Το βιβλίο κυκλοφόρησε το 2018 & μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία της Olivia Newman και σενάριο της Lucy Alibar το 2022. Προτάθηκε για 3 βραβεία μεταξύ των οποίων για “Καλύτερη Δραματική Ταινία”.

One thought on “Απ’ τις σελίδες των βιβλίων στην μεγάλη οθόνη | Μέρος Πρώτο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *