Όλα τα φιλοσοφικά ζητήματα στην πορεία των αιώνων βρίσκονται σε άμεση εξάρτηση με τα ιστορικά γεγονότα. Η φιλοσοφία γεννήθηκε στα παράλια της Μικράς Ασίας γιατί εκεί υπήρχε κοινωνικό σύνολο που μπορούσε να ασχοληθεί μαζί της. Αρχικά, ήταν η κοσμολογική αντίληψη για τα ουράνια σώματα και τη φύση. Αργότερα, με τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη καθιερώνεται η εννοιολογική σχολή. Η τρίτη περίοδος είναι η πραξιολογική. Αφορά τις σχέσεις με τους άλλους και την ηθική. Ο θεμελιωτής της στωικής φιλοσοφίας ήταν ο Ζήνων από τη Λάρνακα. Οι τελευταίοι, απέναντι στην τραγικότητα της ζωής προέταξαν την α-πάθεια. Ούτε μεγάλη στενοχώρια ούτε μεγάλη χαρά. Το εκκρεμές να μην έχει μεγάλη ταλάντωση. Όταν ενημέρωσαν τον Ζήνωνα ότι το τελευταίο του καράβι βούλιαξε, αυτός είπε ότι θα ασχοληθεί, αποκλειστικά, με τη φιλοσοφία. Όταν του μετέφεραν το θάνατο του γιου του, αυτός αντέτεινε πως γνώριζε ότι γέννησε θνητόν! Με τις υπερβολές, τα άκρα δηλαδή, όριζαν τα όρια της φιλοσοφίας τους. Ονομάστηκαν στωικοί επειδή συνομιλούσαν και συνεδρίαζαν στη μικρή στοά της Αθήνας (στην αρχαία αγορά μεταξύ των σταθμών Μοναστηράκι και Θησείο). Είχαν ως αρχή να ψάχνουν βαθιά μέσα στον εαυτό τους, με τη θαρραλέα εκτίμηση της πραγματικότητας για το δέον. Διέτρεξαν τα χρόνια μέχρι τον 4ο αιώνα μ.Χ.. Πέρασαν από την ελληνιστική, τη ρωμαϊκή και την πρωτοχριστιανική περίοδο. Ήταν η μία από τις τρεις μετασωκρατικές σχολές που στόχευε στην αταραξία της ψυχής. Οι άλλες δύο, ήταν η σχολή του Επίκουρου (ηδονική-απαλλαγή από την όχληση-) και του Πύρρωνος. Πίστευε ότι για κάθε θέση υπάρχει μια αντίρροπη θέση. Δεν υπάρχει ροπή προς τη μία ή την άλλη πλευρά.
Όταν συγκεντρώνονταν οι μαθητές των στωικών της ελληνιστικής περιόδου, ανέπτυσσαν θέσεις για τον μη ορατό κόσμο διότι με βάση τη μεταφυσική κατάσταση διαμορφώνονταν κανόνες για τη ζωή. Η ηθική φιλοσοφία ήταν η προβολή της μεταφυσικής στην εμπράγματη καθημερινότητα. Όταν χάλασαν τα σύνορα κάθε πόλης-κράτους και δημιουργήθηκε ο οικουμενικός κόσμος από τον Αλέξανδρο και τους επιγόνους του, ο άνθρωπος αναζήτησε τον ηθικό κώδικα χωρίς να απαρνηθεί το θεϊκό στοιχείο (ο Λόγος). Το βαθύτερο μέρος ήταν η συμπαντική φύση που αγκαλιάζει όλα τα πλάσματα αναζητώντας ισορροπία σε έναν κόσμο που δεν τους εγγυάται καμία ασφάλεια. Η στωική φιλοσοφία διδάσκει το άτομο να αποφεύγει τις ακρότητες. Να τηρεί με πράξεις το ήθος, να σέβεται τον άνθρωπο, να έχει αλληλέγγυα αισθήματα. Να περιορίσει τις ανάγκες του, στην υλική βάση, στα απολύτως απαραίτητα έτσι ώστε να κατακτήσει την εσωτερική οικονομία των αναγκών και των συναισθημάτων. Ο στωικισμός επηρέασε το χριστιανισμό. Ο ηθικός κώδικας της προσευχής και της αυτοσυγκέντρωσης, του εσωτερικού ελέγχου του εαυτού ήταν προσπάθειες να καμφθεί η όποια αυτάρκεια σε καθεστώς διαρκούς αναθεώρησης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα πρώτα κείμενα του Ιωάννη του Χρυσοστόμου και του Μεγάλου Βασιλείου.
Στο στωικισμό, η μοίρα είναι το εμπόδιο που έρχεται για να δοκιμαστείς ενώπιόν της. Στις ανατολικές θρησκείες, η μοίρα είναι ανυπέρβλητος φραγμός, ομηρεία και όχι πρόκληση για να γνωρίσουμε τον εαυτό και τις δυνατότητές μας.
Θαύματα μνήμης
Πριν από 117 ημέρες ο Ολυμπιακός κατέκτησε το Κόνφερενς Λιγκ. Μαζί με την αίγλη, το μεγάλο αστέρι στη φανέλα των 100 ετών, ανάμεσα στα είκοσι και είκοσι των πρωταθλημάτων, οι Κυπελλούχοι Ευρώπης κέρδισαν το δικαίωμα να κάνουν ομαλή προετοιμασία χωρίς την όποια φθορά των προκριματικών και τη δοκιμασία των προκρίσεων και την επαρκή διαδικασία αξιολόγησης του έμψυχου υλικού, του βέβαιου ξεσκαρταρίσματος και της ενίσχυσης για την τρέχουσα σεζόν μέσω και της προσπάθειας αγοράς των δανεικών. Από το φιλικό με τη Νότινγκαμ Φόρεστ στο Καραϊσκάκης φάνηκαν τα εξής.
- Το δίδυμο Ρέτσος-Πιρόλα αντιμετώπισε προβλήματα καθώς είχαν αργές αντιδράσεις και κανένας δεν ήξερε να παίρνει βάθος όταν χρειαζόταν όπως έκανε ο Κάρμο. Επιπλέον, επειδή ο Ιταλός πασάρει τη μπάλα μόνο μπροστά του, ολόκληρη την ανάπτυξη από την αμυντική γραμμή, τη στήριζε ο Ρέτσος. Το τονίσαμε διότι ο Μεντιλίμπαρ επιμένει στο να μην περνάει η μπάλα από τους μέσους για να μην χαθεί με ανοργάνωτη την άμυνα και εκεί παρατηρούνται τα εξής.
- Ο Στάμενιτς μοιάζει να είναι κακέκτυπο του Φέισα χωρίς να τρέχει τη μπάλα. Αρέσκεται να είναι μονίμως, με αλύγιστο σώμα, σε ρυθμό βάδην! Παρά το γεγονός ότι ο Γκαρσία ήταν τραυματίας, μας έκανε αρνητική εντύπωση για τη στελέχωση του άξονα της μεσαίας γραμμής πως ο Βάσκος προπονητής αναγκάστηκε να δώσει φανέλα βασικού, από το αεροπλάνο, μετά το Ολυμπιακό τουρνουά και με 23 μήνες συνεχόμενο ποδόσφαιρο πίσω του, στον Έσε, για να αγωνιστεί 90′.
- Επιπρόσθετα, δεν υπήρχε το σημείο αναφοράς που λέγεται Φορτούνης με τα κουβαλήματα από χαμηλά, τη σιγουριά στο να πάει η μπάλα σε εκείνον, στη δημιουργία και την κίνηση μεταξύ των γραμμών των αντιπάλων για τα απαιτούμενα ρήγματα και τη διάλυση της συνοχής. Σημειώναμε τότε, ότι ειδικά με ομάδες που θα πιέσουν και θα παίξουν με κοντινές αποστάσεις τις γραμμές τους, εκεί θα εμφανιστούν φαινόμενα ασφυξίας και αδυναμίας δημιουργίας. Η ιστορία, εκ των υστέρων, έδειξε 66 σέντρες με τον Παναιτωλικό και μέσο όρο 27 στο πρωτάθλημα μέχρι τώρα.
- Ακόμα, μπορεί όλοι να λένε καλά λόγια για τον Ζέλσον Μαρτίνς και τον Βέλντε, όμως και οι δύο θέλουν τη μπάλα ψηλά στο γήπεδο, είναι ετερόφωτοι. Δεν την κουβαλούν από χαμηλά. Ο Βέλντε έχει το σώμα του Ριέρα αλλά επιδιώκει να πατήσει περισσότερο περιοχή.
- Όπως φάνηκε ο Γιάρεμτσουκ είναι φορ περιοχής, που ομοιάζει με τον Χασάν και μένει να φανεί η αποτελεσματικότητά του όταν θα έρχεται από τον πάγκο. Ωστόσο, από τους τρεις επιθετικούς, μόνον ο Κωστούλας είναι συμμετοχικός στο παιχνίδι του.
- Από τις αρχές Αυγούστου αναπτύχθηκε η απορία σχετικά με το τι έχει κατά νου ο προπονητής του Ολυμπιακού. Το ρόστερ ήταν και παρέμεινε μικρό και με στοιχήματα. Επομένως, ή δεν έχει αξιολογήσει καλά το πρωτάθλημα ή άλλα του υποσχέθηκαν και άλλα βλέπει ή πάλι θα περιμέναμε τέλος Αυγούστου για τις κινήσεις. Υπενθυμίζουμε πως πέρυσι, λίγες ημέρες αφότου είχε αναλάβει την ομάδα, ο Μεντιλίμπαρ είχε δηλώσει πως τον είχαν ενημερώσει ότι ο εκτός έδρας αγώνας με τον Παναιτωλικό ήταν πιο απαιτητικός από τον εντός έδρας με τον Αστέρα Τρίπολης. Κάτι δείχνει και για όσους πλαισιώνουν τον προπονητή και τον βοηθούν στο να μάθει και να εξοικειωθεί με το εγχώριο πρωτάθλημα.
Πίστη, το ενωτικό της δράσης
Να εστιάσουμε στους ποδοσφαιριστές στον Ρέντη, με ποσοτικά κριτήρια. Λοιπόν, προπονούνται 30 παίκτες. Μείον ο Θανάσης Ανδρούτσος όπως δήλωσε ο προπονητής. Ανέβηκε από τον Ολυμπιακό Β’ για να προπονείται με την πρώτη ομάδα αλλά δεν υπάρχει, προσωρινά, σκέψη για αξιοποίησή του. Μείον οι τέσσερις τερματοφύλακες. Μείον οι Παπακανέλλος, Μουζακίτης, Αποστολόπουλος, Κωστούλας, Μουζακίτης και Μπάκουλας οι οποίοι στους επίσημους αγώνες μένουν εκτός αποστολής. Σύνολο, 19 ποδοσφαιριστές για 10 θέσεις με οκτώ δεδομένους και προγραμματισμένους αγώνες στο Γιουρόπα Λιγκ και, ίσως, 2+2 από τα τέλη Γενάρη και μετά, με αγώνες κυπέλλου και το πρωτάθλημα να κρίνεται στα πλέι οφς με τη συμμετοχή, μονάχα, των τεσσάρων. Όπερ σημαίνει πως αν κάποια ομάδα μείνει πίσω, πρέπει να κάνει σερί νικών σε, επιεικώς, απαιτητικούς και συνεχόμενους αγώνες. Βγαίνουν οι αριθμοί όταν στη Θεσσαλονίκη με αντίπαλο τον Άρη προέκυψαν ζητήματα ή ερωτήματα για την ένταση στα μαρκαρίσματα και τη διαρκή τάση των αντίπαλων ομάδων, μόλις σπάσουν την πίεση στο μεσαίο μπλοκ, να στείλουν τη μπάλα στα αριστερά της άμυνας για να χτυπήσουν, με ατομικές ενέργειες, τον Ορτέγκα και αντίστοιχα, τα πίσω βήματα του Ντόη; Η όποια μεταγραφή γίνει έως τα τέλη του μήνα, χωρίς να κρίνουμε την ποιότητα ή το διάστημα προσαρμογής και προετοιμασίας του αθλητή, θα έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Ευρώπη από το Φλεβάρη και νομοτελώς, εφόσον αποκτηθούν δύο ή περισσότεροι, θα γυρίσουμε στο μοντέλο των δύο τύπων επιλογών. Εγχώριων και ευρωπαϊκών. Κάτι πήγε λάθος στο νοικοκυριό. Συμπέρασμα. Μικρό έμψυχο δυναμικό, σε λύσεις, το οποίο συρρικνώνεται έτι περαιτέρω όταν δεν αγωνίζονται οι πρωταθλητές του Γιουθ Λιγκ με ρόλο και συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους. Βασισμένο στις τωρινές τους ικανότητες και με προοπτική την καθιέρωσή τους στη σκηνή που παίζεται το άθλημα τα τελευταία χρόνια με την ταχυδύναμη, την άρτια τεχνική σε μικρό χώρο και την αστραπιαία λήψη αποφάσεων.
Το ποδόσφαιρο που διδάσκει ο Μεντιλίμπαρ απαιτεί τις άμεσες προωθήσεις της μπάλας προς την επίθεση με στόχο το κάθετο επιθετικό παιγνίδι ή τη δευτερεύουσα ανάκτηση της κατοχής με επιταχύνσεις και παγίδες, κοντά στα καρέ (τι κλισέ!). Άρα, έτσι, μειώνεται η απόσταση από το τέρμα και αυξάνεται ο συνολικός αριθμός των προσπαθειών που επιχειρούνται στο χώρο μεταξύ κέντρου και μεγάλης περιοχής. Από τους Πειραιώτες λείπουν οι Ποντένσε και Φορτούνης. Η εξέλιξη της χρονιάς θα δείξει αν θα λησμονηθούν τα πρόσωπα. Στην παρούσα φάση, αναζητείται η συνεισφορά τους στο σύνολο. Αναλυτικότερα, οι δυο τους προσέφεραν 15 γκολ και 13 τελικές πάσες ο Πορτογάλος και 11 γκολ με 19 τελικές πάσες ο Έλληνας σε 47 και 49 αγώνες. Φρονούμε ότι αξίζει μια επισήμανση. Ο Παναθηναϊκός όπως και η Σίτι την προηγούμενη Κυριακή, που έπαιζαν παράλληλα με Πανσεραϊκό και Άρσεναλ (ολοκλήρωσε την αναμέτρηση με 10 παίκτες εξαιτίας αποβολής), διασφάλιζαν άμεσο επανέλεγχο της μπάλας και δεν παρουσίασαν σημάδια πανικού όσο προχωρούσε το ματς, κάνοντας σέντρες κλπ. Σε αυτό βοήθησε πολύ ο Ιωαννίδης από τη μία που έβγαινε από την περιοχή και λειτουργούσε σαν μαξιλάρι και για τη Σίτι, ο Φόντεν.
Με τα ισχύοντα, τα καθήκοντα του δημιουργού έχει αναλάβει ο Ροντινέι σε μεγάλο βαθμό. Δεν μπορούμε να το αποδείξουμε και θα φανεί στην πράξη αν θα γίνει κι αν είναι ορθολογική σκέψη βάσει αναγκών και όχι αδυναμίας, αλλά εφόσον ο Μεντιλίμπαρ παρατάξει τριάδα στην άμυνα απόψε, με τη Λυών για την έναρξη του Γιουρόπα Λιγκ, ένας από τους λόγους, εικάζουμε πως θα είναι προκειμένου να υποδέχεται ο Βραζιλιάνος μπακ τη μπάλα πιο ψηλά και εσωτερικά για να πλησιάζει και να συνδυαστεί με τον Τσικίνιο. Όπως ο ρόλος του Ραφίνια με τον Πέδρο Μαρτίνς!
Προσθετικά, ας μην αμελήσουμε δύο παραμέτρους. Αφενός την τάση της διοίκησης να κάνει μεν λάθη αλλά χωρίς να το διαλαλεί να προσπαθεί να τα διορθώσει αφού δεν αποδέχεται την ήττα και τη λευκή πετσέτα. Έλλογα ή άλογα δεν είναι της παρούσης. Οι Ιανουάριος-Φεβρουάριος του 2024 είναι χαρακτηριστική περίπτωση μαζικής παρέμβασης και αλλαγής του μικροκλίματος. Αφετέρου όμως, ο Ολυμπιακός απείχε και πέρυσι, παρά την αγωνιστική βελτίωση και κορύφωση τις 29/5 στη Νέα Φιλαδέλφεια, από τα διεκδικήσει μέχρι τέλους το πρωτάθλημα και φέτος, στα γενέθλια των 100 χρόνων, ο συγκεκριμένος στόχος είναι προμετωπίδα. Απομένει να μη διασαλευθεί ο δεσμός μεταξύ φιλάθλων και ποδοσφαιρικού οργανισμού.
Για το τέλος, ο Πασκάλ Μπρυκνέρ γράφει στο παράδοξο του έρωτα: Παντρευόμαστε για να νιώσουμε ασφάλεια. Δεν παντρευόμαστε για να ζήσουμε περιπετειωδώς. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο γάμος δεν μας προστατεύει από τίποτε κι όμως ο μη γάμος δεν εγγυάται τις απρόβλεπτες συγκινήσεις. Ανεχόμαστε χρόνια και χρόνια ψέματα και εξαπάτηση και ύστερα από μία λεπτομέρεια το ποτήρι ξεχειλίζει. Επιζητούμε τη συζυγική θαλπωρή αλλά ονειρευόμαστε θυελλώδεις έρωτες αραχτοί στην εστία μας. Αγαπάμε εις βάρος του άλλου, ρουφάμε την ενέργειά του, κλέβουμε τα νιάτα του, ευημερούμε ενώ εκείνος μαραζώνει, και ενώ κάθε μέρα ξυπνάμε με την απόφαση να τον αφήσουμε, περνάμε 20 χρόνια και η απόφαση δεν πραγματοποιήθηκε. Βολευόμαστε και κάνουμε πως δεν βλέπουμε. Θεωρούμε το γάμο βαριά και ανθυγιεινή εργασία, πασχίζουμε να αγαπήσουμε το σύζυγό μας και στο τέλος τα παρατάμε όλα με αφορμή μια περαστική περιπέτεια. Μοιράζουμε τον έρωτά μας σε κάμποσα άτομα χωρίς να τα ενημερώνουμε για αυτή τη μοιρασιά αλλά από το καθένα τους επιζητούμε την αποκλειστικότητα…