Η ιστορία του κινηματογράφου δεν κρύβει μόνο καλές και κακές ταινίες αλλά και αναπάντεχες εκπλήξεις και ερωτηματικά. Ένα από αυτά, είναι το γιατί δεν γυρίστηκε ποτέ μια από τις πιο ελπιδοφόρες μεγάλου μήκους ταινία για την ζωή του Ναπολέοντα Βοναπάρτη, με σκηνοθέτη τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Ας πάρουμε όμως την ιστορία από την αρχή…
Λίγο μετά την κυκλοφορία της ταινίας “Η Οδύσσεια του Διαστήματος” ο Κιούμπρικ ξεκίνησε να επεξεργάζεται βιβλιογραφικό υλικό για την ζωή του Ναπολέοντα. Σύμφωνα με το βιβλίο “Στάνλεϊ Κιούμπρικ: Μια κριτική ματιά στο έργο του” που κυκλοφορεί από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου ο ίδιος πριν κατονομάσει δημοσίως το project αυτό ως “την καλύτερη ταινία που (θα είχε γίνει) έγινε ποτέ”. Ο Αμερικάνος σκηνοθέτης είχε ένα τεράστιο όραμα και βλέψεις για αυτή την ταινία. Είχε μελετήσει ότι πληροφορία και υλικό υπήρχε για την ζωή του Μεγάλου Ναπολέοντα. Ακόμα είχε ήδη μιλήσει με χρηματοδότες αλλά και είχε έρθει σε επαφή μέσω του κουνιάδου του με τον Νικόλαε Τσαουσέσκου έτσι ώστε μέρος των γυρισμάτων να γίνουν στην Ρουμανία. Επίσης, η συμφωνία περιλάμβανε την διάθεση 40.000 στρατιωτών και 10.000 ιππέων του Ρουμάνικου στρατού. Επιπρόσθετα, μέρος των γυρισμάτων θα γινόταν και στην Γαλλία.
Ωστόσο, τα γυρίσματα σύμφωνα με τον ίδιο έπρεπε να ολοκληρωθούν μέσα σε δυο με τρεις μήνες λόγω περιορισμένου budget και υψηλού κόστους των ημερήσιων γυρισμάτων. Ακόμα για τον προϋπολογισμό είχε σκεφτεί διάφορες πατέντες σε σχέση με τα ρούχα των στρατιωτών που δεν θα ήταν από ύφασμα αλλά από ένα είδος χαρτιού. Επιπλέον, σε σχέση με τα γυρίσματα σε ανάκτορα και άλλες τοποθεσίες που περιλάμβαναν την διακόσμηση της εποχής, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν κτήρια τα οποία ήδη υπήρχαν στην Γαλλία, τα οποία είχαν κρατήσει την ίδια αισθητική και αντικείμενα με την εποχή του Ναπολέοντα. Αυτό θα μπορούσε να γίνει από μικρά κινηματογραφικά συνεργεία, έτσι ώστε το κόστος να μειωθεί περαιτέρω. Σε σχέση με το καστ, για τον ρόλο Ναπολέοντα είχε δύο ηθοποιούς στα υπόψιν του. Ο πρώτος ήταν ο Ντέιβιντ Χέμμινγκς και ο δεύτερος ο Τζάκ Νικολσον. Για τον ρόλο της Ιωσηφίνας είχε σκεφτεί την Οντρεϊ Χέπμπορν.
Τι συνέβη όμως και δεν γυρίστηκε ποτέ η ταινία;
Ο μεγάλος σκηνοθέτης, είχε ήδη καταγράψει στο βιογραφικού του σημαντικές επιτυχίες πριν την απόφαση να κάνει μια ταινία για τον Ναπολέοντα, όπως: Day of the fight (1951), Spartacus (1960),Lolita (1962), Dr Strangelove (1962). Μέχρι και την δεκαετία του 1980 ο Κιούμπρικ είχε ακόμα την πίστη ότι η ταινία μπορεί να υλοποιηθεί. Επιπρόσθετα, είχε αλλάξει (τροποποιήσει) το σενάριο τουλάχιστον δυο φορές. Ωστόσο, όσον αφορά την διαδικασία παραγωγής ήταν δύσκολο σε αυτήν την ταινία ο Κιούμπρικ να βρει χρηματοδότηση ή να την χρηματοδοτήσει ο ίδιος, όπως συνήθιζε στις πρώτες ταινίες του (και όχι μόνο). Ένας από τους βασικούς λόγους που επηρέασαν την πορεία του project ήταν οι ταινίες “Πόλεμος και Ειρήνη¨ (1966) του Σεργκέι Μπονταρτσουκ αλλά η ταινία “Waterloo” (1970) που είχαν σχέση με την ζωή του Ναπολέοντα. Οι εισπράξεις στις ταινίες αυτές ήταν απογοητευτικές. Η προετοιμασία για την ταινία αν και μεγάλη, για ένα μνημειώδες έργο όπως το χαρακτήριζε ο Κιούμπρικ, κατέληξε σε ένα κινηματογραφικό συρτάρι.
Αν και η ταινία δεν γυρίστηκε ποτέ, το στιλ και το υλικό που είχε ο Κιούμπρικ διοχέτευσε κατά κάποιον τρόπο στην ταινία “Barry Lindon”(1975).
Η ταινία για την ζωή του Ναπολέοντα μπορεί να μην έγινε ποτέ από τον Κιούμπρικ. Παρά ταύτα, τα τελευταία χρόνια κυκλοφόρησε το υλικό που επεξεργάστηκε ο Kubrick. Συγκεκριμένα, η Taschen κυκλοφόρησε έναν τόμο οποίος περιλαμβάνει σενάρια τα οποία είχε γράψει σε σχέση με την ταινία για τον Ναπολέοντα, κείμενα, κουστούμια αλλά και σημειώσεις σχετικά με τις τοποθεσίες κ.α. Ο τόμος έχει κυκλοφορήσει σε περιορισμένη έκδοση και κοστίζει 3.000€.
*Αν θέλετε να μάθετε για την νέα ταινία του Ridley Scott σχετικά με τον Ναπολέοντα σε πρωταγωνιστικό ρόλο Χοακίν Φίνιξ & περισσότερα κινηματογραφικά νέα, μείνετε συντονισμένοι στο popera.gr
Σε αγαστή συνεργασία με τη σελίδα popera.gr