Το 2020 αποτελεί μία κακή παρένθεση για πολλούς στον κόσμο των επιχειρήσεων και της τέχνης, ειδικότερα σε μακροσκοπικό επίπεδο. Στο πλαίσιο της τέχνης πιο συγκεκριμένα, ο καλλιτεχνικός χώρος βίωσε πρωτόγνωρες στιγμές. Ο οικονομικός «αφορισμός» της τέχνης και ο περιορισμός των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, δημιούργησαν πρωτόγνωρες συνθήκες που εμπίπτουν στο επίπεδο της παραγωγής υπηρεσιών. Η αλυσίδα που επηρέασε ο Covid-19 άγγιξε κατά βάση τις μικρότερες παραγωγές και φυσικά τις μη «καθαρά εμπορεύσιμες» μορφές τέχνης σε μεγάλο βαθμό, όπως το θέατρο, εκθέσεις σύγχρονης τέχνης κλπ. Επιπρόσθετα, ακόμα και στον κινηματογράφο, πολλές παραγωγές πάγωσαν (ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή αγορά). Αυτό, συνέβη ακόμα και στις Η.Π.Α και την Μεγάλη Βρετανία που καλύπτουν μεγάλο μέρος των κινηματογραφικών studio. Ταινίες όπως- James Bond: No Time to Die, Godzilla vs Kong και Wonder Woman 1984 μεταχρονολόγησαν την ημερομηνία προβολής στις αίθουσες. Ωστόσο, αναμένονται κάποιες από αυτές να κυκλοφορήσουν μεταγενέστερα (εντός 2021) ή αποκλειστικά σε διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η ταινία Wonder Woman 1984.
Από μια άλλη πλευρά, οι τηλεοπτικές πλατφόρμες όπως Netflix, Amazon Prime, Disney +, IQIYI, αρχίζουν ανεξέλεγκτα να καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο μέρος της αγοράς. Αυτές, κατά το 2020 συνέχισαν με υψηλούς ρυθμούς να παράγουν και να προσφέρουν τηλεοπτικό περιεχόμενο. Οι προγραμματισμένες σειρές, ταινίες και ντοκιμαντέρ σε πλατφόρμες όπως το Netflix δεν μεταχρονολογήθηκαν λόγω της υφιστάμενης κατάστασης. Η τεράστια ζήτηση για τηλεοπτικό προϊόν λόγω Covid-19 όχι μόνο δεν επηρέασε τις πωλήσεις υπηρεσιών σε αυτές τις πλατφόρμες αλλά σχεδόν διπλασίασε τα έσοδα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Αν και οι περισσότερες από τις εταιρίες δεν έχουν δημοσιεύσει τα στοιχεία τους για τελευταία τρίμηνα (εντός 2020), σύμφωνα με τις βάσεις δεδομένων από το Trading Economics όσον αφορά το Netflix, φαίνεται μια τεράστια αύξηση στα καθαρά έσοδα της αμερικάνικης εταιρίας.
Αναλυτικά:
Τα έσοδα από πωλήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το 2019 δείχνουν μια αύξηση 22,9% [(6,1 b/5,24b)*100)] και ακόμα μεγαλύτερη σε σχέση με το 2018.
Το λειτουργικά έσοδα επίσης μετά την αφαίρεση των εξόδων, τόκων κ.α δείχνουν μία τεράστια μεταβολή σε σχέση με τα αντίστοιχα τρίμηνα του 2018 και 2019.
Συμπερασματικά και εμφανώς υποθετικά, η μετά-covid19 εποχή θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό το πώς οι καλλιτεχνικές υπηρεσίες και προϊόντα στο επίπεδο του πολιτισμού, προβάλλονται. Επιπλέον, ο μετασχηματισμός τους και η ψηφιακή μορφή που θα ακολουθήσουν πολλές μορφές τέχνης, ίσως τείνουν σε μια απομάκρυνση από τον διαχρονικά, παραδοσιακό- παροντικό και δια ζώσης ρόλο της. Η μετατόπιση σε ψηφιακές πλατφόρμες όσον αφορά την έβδομη τέχνη ίσως άνοιξε τον δρόμο τα τελευταία χρόνια και σε άλλες αγορές που θα μεταφέρουν πόρους σε μία περίοδο προσαρμογής και συνεχών αλλαγών και μετατοπίσεων. Παρά ταύτα, κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα και οσονούπω τα αποτελέσματα σε μια πιο οπτιμιστική εκδοχή προς το παρόν εξαργυρώνονται αρνητικά στην Τέχνη και τον Πολιτισμό συνολικά σε μία οικονομική πραγματικότητα που απέχει από την εμπορική και επενδυτική τόλμη για άλλες μορφές τέχνης που δεν ικανοποιούν τις κατά ceteri-paribus προϋποθέσεις ασφαλούς κέρδους.
Πηγή: Σε αγαστή συνεργασία με τη σελίδα popera.gr