Η πρώτη άλωση του 1204 από τους Φράγκους ήταν η αρχή του τέλους. Αρχές του 15ου αιώνα η αυτοκρατορία είχε συρρικνωθεί στην Προποντίδα. Ήταν σαν ένα φάντασμα που περπατούσε πίσω από το πτώμα του. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είχε διατελέσει δεσπότης στο Μυστρά. Το 1449 έγινε ο πρώτος αυτοκράτορας που εστέφθη επί ελληνικού εδάφους. Ο Κωνσταντίνος πήγε στην Κωνσταντινούπολη για να σώσει την τιμή και την αξιοπρέπεια της αυτοκρατορίας. Μετέτρεψε τη θεολογούσα και ανοητολογούσα Πόλη σε ιστορικό παράδειγμα. Από τους 83 αυτοκράτορες, ήταν ο μόνος που πέρασε στο δημοτικό τραγούδι, στη μνήμη του λαού επειδή ήταν ο άνθρωπος της θυσίας.
Η φετινή εκδοχή της ΑΕΚ, έφερε το ελληνικό ποδόσφαιρο κοντά στο ευρωπαϊκό και τη δεκαετία του 2020, εξελίσσοντας το μοντέλο του Πέδρο Μαρτίνς. Έδωσε τα στοιχεία της διαρκούς έντασης, της ασφυκτικής πίεσης στον αντίπαλο, του κάθετου παιχνιδιού, των κλεψιμάτων κατά τη διάρκεια στησίματος, στοιχειώδους, ανάπτυξης. Τα πολλά πατήματα στην περιοχή από πολλούς παίκτες. Μας σύστησε το θωρηκτό Λιβάι Γκαρσία σε θέση φορ. Δημιούργησε συνεργασίες από χαμηλά, άδειαζε, επί σκοπού, μέρη του γηπέδου για να επιχειρηθεί από εκείνο το σημείο επίθεση, λες και έπαιζαν μπάσκετ και το κυριότερο όλων. Βελτίωσε αθλητές οι οποίοι δικαίως ή αδίκως, τα προηγούμενα χρόνια είχαν περιέλθει σε πλήρη απαξίωση.
Οι θρύλοι, οι ελεγείες από το λαό, πριν το 1453 αποπνέουν μοιρολατρία και απαισιοδοξία. Ο λαός μέσα από τα τραγούδια του, ανέστη, ψυχικά. Μέσω των δημοτικών τραγουδιών, δηλαδή των κλέφτικων. Σε μήνυμά του στο ναύαρχο Χάμιλτον, ο Κολοκοτρώνης θεωρεί τον εαυτό του, προέκταση της φρουράς του Κωνσταντίνου και σύγχρονα μέρη αντίστασης, το Σούλι και το Μοριά.
Αποτελεί πάγια άποψη της στήλης ότι είναι προτιμότερο οι ελληνικοί σύλλογοι να αγωνίζονται σε ευρωπαϊκούς προκριματικούς γύρους, ανεξάρτητα από τη δυναμική της διοργάνωσης, παρά σε ανούσια φιλικά όπου βγαίνουν βαρύγδουπα συμπεράσματα και στιγμιαίες δημοσιολογίες. Παρά ταύτα, ήταν εμφανής η μέθοδος του Αλμέιδα για τον τρόπο που ήθελε να αγωνιστεί η ομάδα που προετοίμαζε. Μπορεί να άλλαζαν τα πρόσωπα αλλά δεν διαφοροποιούνταν οι συσχετισμοί στο χορτάρι.
Ενδεχομένως, ο προπονητής από την Αργεντινή, έχοντας επαρκές δείγμα από τις προπονήσεις και υλικό από τους αγώνες, θα επιχειρήσει να βελτιώσει τον τρόπο ανάπτυξης απέναντι σε οργανωμένες άμυνες, οι οποίες παραμένουν παθητικά πίσω, με μηδενικά ρίσκα. Καλύτερα, να εστιάσει την αποτελεσματικότητα στο σκοράρισμα. Επιπλέον, θα ήταν άλμα προς το καλύτερο και η επαρκέστερη κάλυψη στα μεσοδιαστήματα ενόσω οι κιτρινόμαυροι βρίσκονται από το κέντρο και πάνω και προς τα καρέ της απέναντι πλευράς.
Βεβαίως, οι καλοκαιρινές περιπέτειες κρίνουν πρωτίστως και κυρίως το πρεστίζ και την εικόνα της ΑΕΚ και σε δεύτερο επίπεδο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο κατά πόσο θα πάει σε ελεγχόμενο ρυθμό λόγω περισσότερων αναμετρήσεων και υψηλότερου ανταγωνισμού στις ευρωπαϊκές συγκρούσεις με φόντο το εισιτήριο των ομίλων.
Το κυριαρχικό ποδόσφαιρο, σε κάθε ξεχωριστό τομέα, της ΑΕΚ, ανεβάζει ή θα πρέπει να οξύνει το στήσιμο των ανταγωνιστών της ενόψει της επόμενης περιόδου. Έγινε σαφές πως απαιτείται καλή οργάνωση, ποδοσφαιρική πρόταση η οποία να συμπλέει με το πώς αναπτύσσεται το άθλημα στην ήπειρο και συνολικά στην υφήλιο. Είναι όπως η τέχνη της πειθούς. Η διαμόρφωση της προδιάθεσης αποφεύγοντας την επιστημονική διαδρομή και επιλέγοντας την παραπλάνηση με δόσεις παραψυχολογίας. Έπειτα, το αληθοφανές, εν πολλοίς καινοφανές της εξωγηπεδικής κουβέντας για τη διαιτησία. Οι κόλακες θηρεύουν τους άφρονες με επαίνους. Οι κατακτητές της σκέψης είναι οι κλειδούχοι διότι καθορίζουν την κατεύθυνση του ταξιδιού. Μια κάποια επιτυχία μαζί με το νεόδμητο γήπεδο!
Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τη χρονιά της αναγέννησης της ΑΕΚ από τη στάχτη της ξενιτιάς και του απροσδιόριστου ποδοσφαιρικού μοτίβου, με το συλλογισμό του Έριχ Φρομ. Ο καθηγητής ανέλυσε την επιθετικότητα σε δύο στοιχεία. Το πρώτο ήταν η ενστικτώδης επιθετικότητα. Εκείνη ενεργοποιεί το αίσθημα της προφύλαξης και της συντήρησης. Η δεύτερη είναι του χαρακτήρα. Εκφράζει την επίκτητη τάση επιθετικής-αρνητικής επιθετικότητας. Είναι η παρομοίωση του ανθρώπου σαν ένα κτήριο. Ανά πάσα στιγμή ο άνθρωπος, το σύνολο, είναι παράλληλα συνδεδεμένος με τους επάνω ορόφους αλλά και το έρεβος των υπογείων.