Home >> 100 Χρόνια Μίκης Θεοδωράκης >> Τα χνάρια του Μίκη Θεοδωράκη, 2ο μέρος

Τα χνάρια του Μίκη Θεοδωράκη, 2ο μέρος

Η μουσική – Τάσος Λειβαδίτης

Ξέχειλη από σιωπή η απέραντη αίθουσα.
Και το πιάνο ήταν η μεγάλη Άγια Τράπεζα, όπου πάνω της, τα χέρια ενός άντρα, λιγνά και ασυγκράτητα, κόβαν και μοιράζαν γύρω, τον άρτο της αιωνιότητας.

Ο άνθρωπος με την πνευματική ζωή προσπαθεί να τα βγάλει πέρα. Η πνευματική ζωή έχει τρεις άξονες. Ειδικότερα, ο άξονας της γνώσης, της αλήθειας, του καλού και όμορφου. Ο άνθρωπος προσπαθεί με αυτές τις αρετές να προικίσει τον εαυτό του για να καλλιεργήσει τα συναισθήματά του. Για να ζήσει την αγάπη, τον έρωτα, την τρυφερότητα. Το καθήκον έχει αρχή και όχι τέλος. Απαιτεί υπέρβαση του ενστίκτου. Η παιδεία είναι η μάθηση της γλώσσας σε πλάτος και βάθος. Είναι η γνωριμία με τη μυθολογία. Τη σοφία των λαών. Ο μύθος είναι το όχημα για να περάσει η γνώση από τη μία στην άλλη γενιά. Ο Αίσωπος γράφει για τα ζώα για να μην προσβάλει τις πράξεις των ανθρώπων. Αναδεικνύει τα κατά τόπους έθιμα και τις προκαταλήψεις, προδιαθέσεις, το άγραφο δίκαιο. Την κοινωνική παιδεία. Η δημιουργική ζωή είναι το μέσο συνεργασίας και αυταξίας. Ο δίαυλος απόλαυσης μέσω των συναισθημάτων. Οι αισθήσεις με τα ερεθίσματα από το εξωτερικό περιβάλλον. Έπειτα, η υποδοχή τους από την ψυχή και εκείνη οδηγεί τα πράγματα στο νου για να σκεφτεί. Εκεί εδράζεται η αυτοκριτική και η συγχώρεση. Μεγαλόκαρδος είναι όποιος αντέχει την αδυναμία και την άγνοια του άλλου. Δέχεται την κοροϊδία του. Η ζωή δείχνει το πραγματικό σου πρόσωπο και εκδικείται εύκολα στην αναμέτρηση με την πραγματικότητα.

Ο σεβασμός σε κάθε μορφή τέχνης, όπως της εικόνας, του στίχου, του ήχου απαιτεί λεπτότητα, ευγένεια και στοχασμό κατά την αναζήτηση αρμονικής ισορροπίας των αντιθέσεων από τη γαλήνη και την ηρεμία. Το μέτρο του πάθους και του ήθους. Ο Μίκης Θεοδωράκης συνομίλησε με την ιστορία. Το σώμα της τέχνης του ξεχωρίζει το συλλογικό από το ατομικό. Τόλμησε και καινοτόμησε φτιάχνοντας μια καινούργια φόρμα στο τραγούδι. Πήρε το λαϊκό ιδίωμα και με έντεχνο τρόπο, έχοντας τη δική του δυτική παιδεία, υπηρέτησε και αναδημιούργησε τον ποιητικό λόγο. Επειδή το πρώτο μέρος άφησε πολλά παραλειπόμενα, σήμερα, συνεχίζουμε δίνοντας το λόγο στην καρδιά για τις επιλογές της παρούσας λίστας.

  1. Έχεις μάτια το φεγγάρι (Μάνος Ελευθερίου)

2. Βραδιάζει (Δημήτρης Χριστοδούλου)

3. Στράτα τη στράτα (Νίκος Γκάτσος)

4. Είχα φυτέψει μια καρδιά (Νίκος Γκάτσος)

5. Τ΄όνειρο καπνός (Νίκος Γκάτσος)

6. Νύχτα μέσα στα μάτια σου (Γιάννης Θεοδωράκης)

7. Ανοίγω το στόμα μου (Οδυσσέας Ελύτης- Άξιον Εστί)

8. Η αυλή (Μάνος Ελευθερίου)

9. Μιλώ (Μανώλης Αναγνωστάκης)

10. Αχ έλα και άναψε το φως (Λίνα Νικολακοπούλου)

11. Μαρίνα (Οδυσσέας Ελύτης)

12. Το σφαγείο ( Μίκης Θεοδωράκης)

13. Η επιστολή (Μάνος Ελευθερίου)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *