Home >> Θέατρο >> Αλκυονίδες του Φεβρουαρίου

Αλκυονίδες του Φεβρουαρίου

Με σχεδόν ανοιξιάτικη διάθεση επιστρέφει η στήλη για τις καθιερωμένες τις προτάσεις.

Θέατρο

Αίας του Σοφοκλή

Ο Γιώργος Νανούρης, στην πρώτη του επαφή με το αρχαίο δράμα, σκηνοθετεί τον βραβευμένο με βραβείο Χορν, Μιχάλη Σαράντη και τον ζωγράφο Απόστολο Χαντζαρά.

Η παράσταση αφηγείται την ιστορία του Αίαντα, με τον ηθοποιό να ερμηνεύει όλους τους ρόλους και τον ζωγράφο να συνομιλεί μαζί του δημιουργώντας ζωντανά εικόνες και μνήμες του έργου, ενώ οι θεατές βρίσκονται μαζί τους επάνω στη σκηνή του θεάτρου.

Ο ΑΙΑΣ, ο μεγαλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων, δικαιούται τα όπλα του Αχιλλέα μετά το θάνατο του. Όταν αυτά με δολοπλοκία καταλήγουν στον Οδυσσέα, αποφασίζει να εκδικηθεί. Γίνεται όμως έρμαιο της θεάς Αθηνάς και περίγελος του στρατεύματος των Αργείων. Ατιμασμένος και απεγνωσμένος, αυτοκτονεί.

Τη μετάφραση έχει κάνει ο ποιητής Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Θέατρο Βεάκη, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

Η «Έντα Γκάμπλερ» είναι ένα από τα κορυφαία έργα του Henrik Ibsen. Από την πρώτη του παρουσίαση το 1891 στη Γερμανία, μέχρι σήμερα, το πρόσωπο της ηρωίδας του δεν έπαψε να απασχολεί τους μελετητές του θεάτρου, και θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους δραματικούς ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Προκειμένου να εξασφαλίσει υλική άνεση και μια έντονη κοινωνική ζωή, η Έντα –η υπερήφανη, απαιτητική και αναμφίβολα γοητευτική μοναχοκόρη του στρατηγού Γκάμπλερ- βρίσκεται εγκλωβισμένη σ’ έναν συμβατικό γάμο με τον σχολαστικό & απλοϊκό μικροαστό -πλην επίδοξο ακαδημαϊκό- Γέργκεν Τέσμαν. Ασφυκτιώντας μέσα σε μια καθημερινότητα που δεν της προκαλεί παρά αδιαφορία και περιφρόνηση, βουλιάζει στην ανία.

Η Έντα φλέγεται να ζήσει, αλλά δεν τολμάει. Παγιδευμένη ανάμεσα στη δίψα της για ελευθερία και στην αυστηρή συμμόρφωση στις κοινωνικές συμβάσεις, αρνούμενη να υποταχθεί στη μοίρα της ως γυναίκας, αλλά και δέσμια της δημόσιας εικόνας της, η Έντα δεν μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί παρά μόνο αρνητικά: καταστρέφοντας ό,τι δεν μπορεί να αποδεχθεί.

Έτσι, όταν ο παλιός της φίλος Έιλερτ Λέβμποργκ -που αποτελεί για εκείνη την ενσάρκωση του ρομαντικού της ιδεώδους, του ελεύθερου και παθιασμένου για ζωή ήρωα- επανεμφανίζεται στο μοναχικό της δρόμο, η Έντα καταλαμβάνεται από την άγρια επιθυμία να δοκιμάσει για άλλη μια φορά τη δύναμή της πάνω του. Αφού δεν μπορεί να εξουσιάσει τη δική της ζωή, μπορεί τουλάχιστον να εξουσιάσει τη ζωή ενός άλλου, να την σημαδέψει για πάντα. Επιδίδεται έτσι σ’ ένα δαιμόνιο παιχνίδι χειραγώγησης και σε πράξεις συγκλονιστικής σκληρότητας, στήνοντας μια παγίδα στην οποία τελικά, αφού δει όλες τις προσδοκίες της να διαψεύδονται, θα πιαστεί και η ίδια.

Στην «Έντα Γκάμπλερ» ο Ibsen συνθέτει ένα εξαιρετικής ακρίβειας και βάθους ψυχογράφημα και μια σπουδή πάνω στην ανάγκη μας για άσκηση δύναμης, δύναμης δημιουργίας ή δύναμης καταστροφής, φωτίζοντας ταυτόχρονα τη νοσηρότητα μιας κοινωνίας που καταπνίγει την ελευθερία και την αυτοέκφραση των πιο χαρισματικών μελών της. Πάνω απ’ όλα, όμως, συνθέτει μια από τις πιο σαγηνευτικές και αμφιλεγόμενες μορφές του σύγχρονου θεάτρου, μια γυναίκα-αίνιγμα, που δεν ερμηνεύεται απόλυτα με ψυχολογικούς ή κοινωνικούς όρους, και παραμένει ανοιχτό σε προσεγγίσεις και ερμηνείες.

Θέατρο Άλμα. Παραστάσεις Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00 και Πέμπτη-Σάββατο στις 21.00

ΑΝΘΡΩΠΟΦΥΛΑΚΕΣ”, του Περικλή Κοροβέση

Οι Ανθρωποφύλακες του Περικλή Κοροβέση αποτελούν βιβλίο ορόσημο, αφού είναι η πρώτη μαρτυρία που τυπώθηκε και κυκλοφόρησε διεθνώς κάνοντας γνωστή την πρακτική βασανισμών που ακολουθούσε το καθεστώς των συνταγματαρχών έναντι των αντιφρονούντων. Μια οργανωμένη άνωθεν πρακτική που στόχευε στον πλήρη εξευτελισμό των συλληφθέντων, σωματικά και ψυχικά. Η σκληρότητα της περιγραφής των βασανισμών στην ταράτσα της Μπουμπουλίνας ισορροπεί με την λογοτεχνική αφήγηση του Κοροβέση, απόρροια της καλλιτεχνικής του ιδιότητας.

Ακριβώς πενήντα χρόνια μετά από την πρώτη έκδοση του βιβλίου η παράσταση αναμοχλεύει τις σκληρές δοκιμασίες εξευτελισμού και βίας που υπέστη μέρος του λαού, πρακτική που ακόμα και σήμερα, έστω και ως αστείο, επιδοκιμάζεται από πολιτικούς και πολίτες. Σε συνδυασμό με τη σκιαγράφηση της περιόδου της Επταετίας αναδεικνύεται πως το καθεστώς απλώθηκε σε όλους τους τομείς, στραγγαλίζοντας κάθε φωνή αντίστασης και δημιουργίας.

Θέατρο Τέχνης Κ.Κουν, υπόγειο. Παραστάσεις Δευτέρα, Τρίτη στις 21.00

ΗΛΕΚΤΡΑ

Όσο οι πληγές της ματώνουν ακόμα, δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Ώσπου να στραγγιστεί εντελώς, όλο το μαύρο σκοτάδι της νύχτας. Δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Τα ατελείωτα τραγούδια της οργής, θ’ ακούγονται συνέχεια από εκείνη. Για τον φόνο του πατέρα της. Του σκίσαν το κεφάλι με μια πέλεκυ. Η μάνα της κι ο άνανδρος ο εραστής της. Πώς να συζεί με τους φονιάδες; Πώς να αφήσει τη ζωή της να χαθεί; Πώς μια γυναίκα σαν εκείνη; Πώς αλλιώς να κάνει; Πώς θα φυτρώσει μέσα της, ένα κλωνάρι αγαπημένο; Αν δεν αστράψει απάνω απ’ τους φονιάδες. Αν δεν μεσουρανήσει πάνω απ’ τους γελαστούς εχθρούς. Άμα δεν λύσει με ορμή το σκοτάδι. Πώς μια γυναίκα σαν εκείνη; Πώς αλλιώς να κάνει;

Η παράσταση αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός. Οι ηθοποιοί αντλούν πληροφορίες από την ρυθμικότητα του κειμένου και μεταβολίζουν, με το σώμα και τη φωνή, σε θεατρική δράση, τον ήχο και το ρυθμό του ποιητικού λόγου. Με όχημα την μουσική, δημιουργούν, μια δυναμική πλατφόρμα αναπαράστασης και αναδεικνύουν το συγκινησιακό πεδίο της αρχαίας τραγωδίας. Χορωδιακά μέρη, μελωδίες και δυναμικοί ρυθμοί, δημιουργούν ένα παλλόμενο και ζωντανό ηχητικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο αναδεικνύονται τα πρόσωπα μιας παλιάς μα πάντα επίκαιρης ιστορίας.

Θέατρο Τέχνης, Φρυνίχου 14, παραστάσεις, Τετάρτη-Κυριακή: 21.15.

Ο ΕΡΑΣΤΗΣ του Χ. Πίντερ

Ο Ρίτσαρντ και η Σάρα είναι ένα παντρεμένο ζευγάρι που ζει απομονωμένο σ’ ένα καλόγουστο σπίτι σε προάστιο. Ο άνδρας εργάζεται ως οικονομικός σύμβουλος και η γυναίκα φροντίζει να δημιουργεί την ιδανική ατμόσφαιρα του σπιτιού: τον πρωινό αποχαιρετισμό, την υποδοχή του άνδρα ύστερα απ’ τη συνηθισμένη κουραστική μέρα στη δουλειά, το γεύμα, τη χαλαρή συζήτηση. Μερικές φορές την εβδομάδα, ύστερα από κανονισμένο ραντεβού, το σπίτι του ζευγαριού επισκέπτεται ο εραστής της γυναίκας.

Ένα ευφυές παιχνίδι με τον έρωτα και το χρόνο στήνει ο Χάρολντ Πίντερ στον Εραστή (1963), καταγράφοντας την άβυσσο που κρύβεται κάτω απ’ την επιφάνεια της καθημερινής ζωής. Εκεί ζουν οι φαντασιώσεις, οι συνειδητές και οι ασυνείδητες επιθυμίες των ηρώων. Έχοντας από καιρό χάσει την προσωπική τους ταυτότητα και τη μεταξύ τους επαφή, φλυαρούν, θέλοντας να κρύψουν το εσωτερικό τους δράμα. Η ερωτική, όμως, απιστία θα αποκαλύψει με τον πιο αναπάντεχο τρόπο τη βαθιά μοναξιά που τους συνδέει, αλλά και την απεγνωσμένη τους ανάγκη για κατανόηση και αληθινή επικοινωνία.

Θέατρο Επί Κολωνώ. Μέρες και ώρα παραστάσεων:Σάββατο στις 21.30 και Κυριακή στις 19.00.

 

Μουσικές σκηνές

ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ, “5 Λαϊκές Μορφές”

Ο Σταύρος Ξαρχάκος θα παρουσιάσει για οκτώ τελευταίες παραστάσεις, στην κεντρική σκηνή του Gazarte, το ξεχωριστό μουσικό αφιέρωμα «5 Λαϊκές  Μορφές Με Τρόπον Εντόνως Ερωτικόν», που ενώνει τη νεότερη μουσική ιστορία της χώρας.

Πρόκειται για μία μοναδική μουσική παράσταση, γεμάτη εικόνες, εντάσεις και στιγμές, η οποία παρουσιάστηκε πρώτη φορά και αποθεώθηκε από το κοινό στον εορτασμό των δέκα χρόνων λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, συνεχίστηκε με μία μεγαλειώδη και sold out συναυλία στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και συγκλόνισε τους θεατές που πλημμύρισαν την κεντρική σκηνή του Gazarte.

Ο Mαέστρος, διευθύνοντας επταμελή ορχήστρα κορυφαίων σολίστ που τον πλαισιώνουν και φωνητικά, θα μας χαρίσει ένα σπάνιο ταξίδι ήχων και συναισθημάτων στα μουσικά έργα του ιδίου, καθώς και του Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη και Μάρκου Βαμβακάρη, για οκτώ τελευταίες παραστάσεις (1, 8, 15 και 22 Φεβρουαρίου – 7, 14, 21 και 28 Μαρτίου) στην κεντρική σκηνή του Gazarte.

Με ήχους αγαπημένους και μελωδίες που μας έχουν στιγματίσει και έχουν χαράξει ανεξίτηλη πορεία μέσα στον χρόνο, ο Σταύρος Ξαρχάκος θα μας παρουσιάσει το συγκλονιστικό μουσικό αφιέρωμα, «5 Λαϊκές  Μορφές Με Τρόπον Εντόνως Ερωτικόν», για οκτώ τελευταίες παραστάσεις, στο Main Stage του Gazarte, που θα θυμόμαστε για πολύ καιρό!

ΕΛΛΗ ΠΑΣΠΑΛΑ, “Elly loves jazz”

Η Έλλη Πασπαλά που έχει ερμηνεύσει με την αισθαντική φωνή της μερικά από τα πιο αγαπημένα ελληνικά και ξένα τραγούδια. τη φετινή σεζόν παρουσιάζει ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στη μεγάλη μουσική παράδοση της τζαζ, της μουσικής που άνθισε στην καρδιά της Αμερικής, το οποίο επιμελούνται η Ευανθία Ρεμπούτσικα και η Λίνα Νικολακοπούλου. Στην παράσταση που ενθουσίασε φέρνοντας μας κοντά σε τραγούδια που παραμένουν εμβληματικά μέχρι σήμερα, τη φωνή του θα ενώσει μαζί της, στις 16 Φεβρουαρίου, ο Vassilikos, ένας από τους πιο ταλαντούχους Έλληνες τραγουδοποιούς και ερμηνευτές που ξεχωρίζει από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90 μέχρι και σήμερα ενώ στις 23 Φεβρουαρίου, ο Γιώργος Περρής, ο τραγουδιστήε που συγκινεί με τις ερμηνείες του το κοινό σε Ελλάδα και εξωτερικό θα μας ταξιδέψει μαζί με την Ελλη στη μαγεία τραγουδιών που σφράγισαν με τις φωνές τους η Billie Holiday, η Ella Fitzgerald, η Nina Simone, o Nat King Cole και ο Frank Sinatra.

Μαζί τους,  ο David Lynch στα σαξόφωνα και κρουστά, ο Τάκης Φαραζής στο πιάνο, ο Πέτρος Βαρθακούρης στο κοντραμπάσο και ο Βασίλης Ποδαράς στα τύμπανα θα μας μεταφέρουν σε αυτήν την εποχή που δεν τελείωσε ποτέ.

Επιμέλεια προγράμματος: Ευανθία Ρεμπούτσικα – Λίνα Νικολακοπούλου.

«V for Victoria»

Μετά τη μεγάλη επιτυχία της ανατρεπτικής μουσικοθεατρικής παράστασης «V for Victoria» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Δεκέμβριο, η Βικτωρία Ταγκούλη επανέρχεται με νέο κύκλο παραστάσεων στο θέατρο Δεκατέσσερα, όλες τις Πέμπτες του Φεβρουαρίου (6, 13, 20 & 27)!

Στην παράσταση «V for Victoria» η Βικτωρία Ταγκούλη ξανασυστήνεται στο κοινό, περικλείοντας τη χιουμοριστική, σκαμπρόζικη, αλλά και τρυφερή ματιά της πάνω στα πράγματα.

Πετάει τις μάσκες και τις ταμπέλες του παρελθόντος, λέει ό,τι ακριβώς πιστεύει, βγάζει το δικό της, αστεία τραγικό και τραγικά αστείο μανιφέστο για τη ζωή, τον έρωτα, τις κοινωνικές συμβάσεις, τις μόδες της εποχής και ελπίζει ότι δεν είναι μόνη, ότι υπάρχουν και άλλοι εκεί έξω που σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο: Ναι, θέλω να ζω με πάθος! Ναι, θυμώνω και το λέω! Ναι, αγαπάω και το δείχνω!

«V for Victoria» σημαίνει ότι η Βικτωρία Ταγκούλη θέλει να αναζητήσει όλα τα
… κοινά που έχει με το …κοινό της. Και να τα γιορτάσει τραγουδώντας, γελώντας, δακρύζοντας και παίζοντας!

Μέσα από πειραγμένα τραγούδια των Beyoncé, Kate Bush κ.ά, εμβληματικά κομμάτια από αγαπημένα μιούζικαλ, αλλά και πολλές ερμηνείες – έκπληξη από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο και φυσικά τον καταλυτικό ρόλο του συνθέτη Χρίστου Θεοδώρου στη θέση του ετοιμοπόλεμου πιανίστα, αυτή η παράσταση υπόσχεται να μας κάνει να δούμε με χιούμορ και αλήθεια τις φανερές και πιο απόκρυφες πτυχές της ζωής μας.

«Σε έναν αγγελικά πλασμένο κόσμο, δεν θα χρειαζόταν να λέμε τίποτα. Τα σώματά μας θα ήταν απαλλαγμένα από ρούχα, ταμπού και οδηγίες χρήσεως»

Κείμενα: Αστερόπη Λαζαρίδου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σαχίνης

Θέατρο Δεκατέσσερα, Καλλιρρόης 10 Αθήνα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *