Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φαίνεται ότι έγινε ένα σημαντικό βήμα προς την εδραίωση κανονισμών που αφορούν το δικαίωμα του καταναλωτή στην επισκευή των προϊόντων τεχνολογίας που αγοράζει. Το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε στις 25 Νοεμβρίου με συντριπτική πλειοψηφία (395 υπέρ, 94 κατά, 207 αποχές) την έκθεση που θα πιέσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καθιερώσει ειδικές ετικέτες, οι οποίες θα τοποθετούνται σε συσκευασίες αγαθών όπως laptop, φορτιστές και smartwatches. Αυτές θα πρέπει να ενημερώνουν ξεκάθαρα, μέσω συγκεκριμένων δεικτών, τον υποψήφιο αγοραστή για την εκτιμώμενη διάρκεια ζωής, το πόσο εύκολα μπορούν να επισκευαστούν και το αν η κατασκευή τους είναι φιλική προς το περιβάλλον. Ειδικά το τελευταίο χαρακτηριστικό, όταν διαφημίζεται ως πλεονέκτημα από τους κατασκευαστές, θα πρέπει συγχρόνως να υποστηρίζεται από βάσιμα επιχειρήματα. Εφόσον αυτό εφαρμοστεί σταδιακά σε όλο και περισσότερα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά προϊόντα, θα γίνει πολύ ευκολότερη η εύρεση ανταλλακτικών (σε λογικές τιμές) που θα μπορεί να χρησιμοποιήσει είτε κατευθείαν ο κάτοχος της συσκευής, είτε αυτός που θα αναλάβει το service ή την επισκευή. Με αυτόν τον τρόπο, η εκάστοτε συσκευή θα μπορεί να χρησιμοποιείται στο έπακρο για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και φυσικά να δικαιολογεί το κόστος απόκτησής της. Ο αρχικός στόχος που τέθηκε, είναι να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται οι νέοι αυτοί κανονισμοί μέσα στο 2021.
Το σκεπτικό πίσω από αυτήν την έκθεση, είναι ότι θα πρέπει οι καταναλωτές να απολαμβάνουν ανθεκτικά αγαθά υψηλής ποιότητας, τα οποία μπορούν εύκολα να επισκευαστούν ή ακόμα και να αναβαθμιστούν. Παράλληλα, ο απώτερος σκοπός είναι η δημιουργία μιας βιώσιμης ενιαίας αγοράς, στην οποία θα προωθείται η κουλτούρα της επαναχρησιμοποίησης (σε συνδυασμό με την επισκευή και τη μεταπώληση) και θα μειωθούν τα ‘’ηλεκτρονικά απόβλητα’’. Ιδιαίτερα όσον αφορά το τελευταίο, γίνονται προσπάθειες για την καθιέρωση ενός κοινού συστήματος φόρτισης των συσκευών, όπου αυτό είναι εφικτό. Επίσης, μερικές ακόμα από τις συστάσεις του Ευρωκοινοβουλίου, είναι να γίνεται επέκταση της εγγύησης του προϊόντος αν η επισκευή του από το επίσημο service διαρκέσει πάνω από έναν μήνα και οι εργοστασιακές κατασκευές να γίνονται έτσι ώστε τα απαραίτητα εξαρτήματα όπως οι μπαταρίες, να μπορούν εύκολα να αφαιρεθούν και να αντικατασταθούν. Σύμφωνα με έρευνα του Eurobarometer, το 77% των κατόχων ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών στην ΕΕ, προτιμούν (εφόσον χρειαστεί) να προχωρήσουν σε επισκευή, παρά σε αγορά καινούργιων. Αυτό ενισχύεται ακόμα περισσότερο όταν είναι ευχαριστημένοι από την απόδοσή τους. Δυστυχώς όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις αναγκάζονται να τις αντικαταστήσουν λόγω του υψηλού κόστους επισκευής ή της χαμηλής ποιότητας service που παρέχεται. Για αυτόν τον λόγο, το 79% πιστεύει πως οι κατασκευαστές θα πρέπει να είναι νομικά υποχρεωμένοι, ώστε να δέχονται ευκολότερα να πραγματοποιήσουν μια ενδεχόμενη επισκευή ή αντικατάσταση κάποιου εξαρτήματος.
Ο David Cormand, εισηγητής και μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε ότι «Υιοθετώντας αυτήν την έκθεση, στέλνουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, ότι η εναρμονισμένη υποχρεωτική τιτλοφόρηση των προϊόντων που είναι ενδεικτική της ανθεκτικότητάς τους και η εξάλειψη της πρόωρης αχρήστευσής τους σε Ευρωπαϊκό επίπεδο είναι η σωστή κατεύθυνση». Χώρες όπως η Γαλλία και η Αυστρία, θα ξεκινήσουν με την έλευση του νέου έτους να θεσπίζουν μέτρα που θα ενισχύουν αυτό το γενικότερο κίνημα που τείνει να αναπτυχθεί στην Ευρώπη. Σίγουρα η εφαρμογή αυτής της έκθεσης μπορεί να βοηθήσει πιο άμεσα τους κατόχους συσκευών μεγαλύτερου μεγέθους που έχουν έτσι κι αλλιώς ικανοποιητικότατη διάρκεια ζωής, όπως είναι οι τηλεοράσεις και τα πλυντήρια. Το θέμα όμως είναι να υπάρχει η δυνατότητα να εφαρμοστούν οι ανάλογοι κανονισμοί και σε άλλες συσκευές, όπως ορισμένες που τα τελευταία χρόνια έχουν υιοθετήσει στην πλειονότητά τους ένα αρκετά λεπτό και μακρόστενο design και η επισκευή τους έχει γίνει πολύ δυσκολότερη διαδικασία. Φυσικά αναφέρομαι στα κινητά τηλέφωνα. Προσωπικά, θεωρώ ότι η συγκεκριμένη ‘’μόδα’’, σε συνδυασμό με τις πολύ μεγαλύτερες οθόνες σε σχέση με το παρελθόν, έχει κάνει τα smartphones ιδιαίτερα εύθραυστα και η αγορά θήκης (η οποία συνήθως κρύβει ένα μεγάλο μέρος του design) αποτελεί μονόδρομο. Το σημαντικό της υπόθεσης όμως, είναι να μην αναγκάζεται ο κάτοχος του κινητού να μένει χωρίς τηλέφωνο π.χ. για δύο βδομάδες, ενώ το μόνο που χρειάζεται από το service είναι μια αλλαγή ηχείου ή αισθητήρα κάμερας. Είναι γεγονός ότι οι μεγάλοι παίκτες στον κλάδο της τεχνολογίας, ακολουθούν συχνά πρακτικές που σε πολλές περιπτώσεις αναγκάζουν τους καταναλωτές να αντικαθιστούν τα προϊόντα που αγοράζουν ακόμα και κάθε 2 με 3 χρόνια με νεότερα μοντέλα, ενώ συγχρόνως ανεβάζουν τις τιμές χωρίς να προσφέρουν κάτι νέο και ουσιαστικό σε αυτούς. Αντιθέτως, οι κινήσεις που πραγματοποιούνται προς ενημέρωση και προς όφελος του αγοραστικού κοινού, ιδιαίτερα σε μια μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης, είναι πάντα καλοδεχούμενες και είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι ενίοτε προωθούνται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.