Τον Δεκέμβριο του 2020, ξεκίνησε μια κόντρα ανάμεσα σε δύο από τους σημαντικότερους τεχνολογικούς (και όχι μόνο) κολοσσούς της εποχής μας. Αφορμή στάθηκαν οι αλλαγές που αναμένεται να φέρει η τελευταία έκδοση λογισμικού των συσκευών της Apple, iOS 14, οι οποίες σχετίζονται με τη διαχείριση των δεδομένων των χρηστών. Το επονομαζόμενο ‘’App Tracking Transparency’’, αναμένεται να εμφανιστεί μετά από update μέσα στην άνοιξη, αφού για την ώρα βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο. Αυτή η λειτουργία, ουσιαστικά υποχρεώνει τους προγραμματιστές όλων των εφαρμογών (ακόμα και αυτών της Apple) να ζητούν άδεια από τον χρήστη για να καταγράφουν την διαδικτυακή δραστηριότητά του, έτσι ώστε να εμφανίζουν στην συνέχεια στοχευμένες διαφημίσεις στην οθόνη της συσκευής του. Μέχρι στιγμής, εταιρείες όπως η Facebook και η Google είχαν στην κατοχή τους και διαμοιράζονταν ελεύθερα (και χωρίς προειδοποίηση) πληροφορίες όπως τι προϊόντα ψάχνουμε στο Internet και αν τελικά τα αγοράσαμε, μετρώντας παράλληλα το πόσο πετυχημένες ήταν οι ανάλογες διαφημίσεις. Όταν όμως ενσωματωθεί η εν λόγω αναβάθμιση λογισμικού, οι εφαρμογές στο λειτουργικό σύστημα της Apple θα πρέπει έχουν την συναίνεση του χρήστη για να συλλέξουν και να διαχειριστούν τέτοιου είδους δεδομένα. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, είναι το γεγονός ότι η Apple σκοπεύει να απαγορεύσει στους developers να μην προσφέρουν τις πλήρεις δυνατότητες της εφαρμογής τους σε όσους επιλέξουν να μη μοιραστούν τα δεδομένα τους. Ακόμη, θα απαγορεύεται να προσφέρονται κίνητρα στους χρήστες ώστε να αναγκαστούν τελικά να μοιράζονται τα δεδομένα τους με την εκάστοτε εφαρμογή.
Η Facebook ισχυρίζεται ότι αυτές οι αλλαγές θα αλλάξουν τον κόσμο του Internet και θα ωθήσουν τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές στη δημιουργία και διάθεση συνδρομών επί πληρωμή, ώστε να μην εμφανίζουν προσωποποιημένες διαφημίσεις. Επιπλέον, θεωρεί ότι αυτό το γεγονός θα αποτελέσει σοβαρό πλήγμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βασίζουν την λειτουργία τους σε αυτό το μοντέλο διαφήμισης και προώθησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Google έχει ήδη ξεκινήσει να συμμορφώνεται με αυτήν την πολιτική της Apple, ώστε να είναι ομαλή η μετάβαση των εφαρμογών της σε αυτήν τη ‘’νέα εποχή’’. Αντίθετα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα The Information, η Facebook ετοιμάζει εδώ και μήνες μια αγωγή κατά της Apple για τις αντιμονοπωλιακές πρακτικές που ακολουθεί. Βέβαια, όλη αυτή η ιστορία έχει διχάσει τους εργαζόμενους της Facebook, αφού δεν είναι λίγοι αυτοί που αμφισβητούν την στάση της εταιρείας που παρουσιάζεται ως ο προστάτης εκατομμυρίων επιχειρήσεων παγκοσμίως μέσω της πλατφόρμας της. Στην πρόσφατη ενημέρωση των επενδυτών της εταιρείας που έγινε στις 27 Ιανουαρίου, ο Mark Zuckerberg προειδοποίησε πως το μέλλον της θα είναι αβέβαιο λόγω της επιβράδυνσης που θα προκληθεί στην αγορά των διαφημίσεων.
Η κόντρα που έχει ξεσπάσει, αναμένεται να συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμα, αφού οι επιχειρηματικές φιλοσοφίες των δύο εταιρειών είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. Από τη μια πλευρά έχουμε την Apple, η οποία προωθεί ένα ολόκληρο lifestyle μέσω των προϊόντων της και ισχυρίζεται ότι υπερασπίζεται τους χρήστες και θέλει να τους δώσει ουσιαστικότερο έλεγχο πάνω στα προσωπικά τους δεδομένα. Από την άλλη, η Facebook γιγαντώνεται ακόμα περισσότερο όσο χρησιμοποιεί ανεξέλεγκτα τα δεδομένα που συλλέγει μέσω των εφαρμογών της (ανεξάρτητα από την ύπαρξη συγκατάθεσης). Για αυτήν, αναμφισβήτητα πλέον οι χρήστες αποτελούν το προϊόν, αφού στην πραγματικότητα ‘’πληρώνουν’’ μέσω των δεδομένων τους. Από τον Αύγουστο του 2019, ακόμα και το σλόγκαν ‘’Είναι και θα είναι πάντα δωρεάν’’ έχει μετατραπεί σε ‘’Είναι εύκολο και γρήγορο’’. Το σίγουρο όμως είναι ότι και για τους δύο γίγαντες που διασταυρώνουν τα ξίφη τους με φόντο την ιδιωτικότητα, οι χρήστες αποτελούν το έπαθλο. Αυτό σημαίνει ότι όποιος τελικά ‘’χάσει’’ ή αποφασίσει να συμβιβαστεί, θα έχει και πολύ μεγάλη οικονομική ζημιά. Για την ώρα, η Apple έχει δώσει χρόνο στους προγραμματιστές, ώστε να προσαρμόσουν τις εφαρμογές τους αναλόγως, ενώ παράλληλα φαίνεται να βρίσκεται σε θέση ισχύος. Επομένως, σίγουρα δεν έχει τίποτα να χάσει, ενώ παράλληλα ο διευθύνων σύμβουλος Tim Cook φροντίζει να κατακεραυνώνει την Facebook δημοσίως, ακόμα και χωρίς να χρησιμοποιεί το όνομά της. Η δημοτικότητα της εταιρείας που δημιούργησε μια ολόκληρη βιομηχανία γύρω από τα social media δεν είναι και στα υψηλότερα επίπεδα το τελευταίο διάστημα και μάλλον χρειάζεται ένα θαύμα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη (και τα δεδομένα) του κοινού στον κόσμο της Apple.