Το μέτριας έμπνευσης λογοπαίγνιο του τίτλου μπορεί να παραπέμπει στη γνωστή σειρά κινουμένων σχεδίων αλλά αν το απομονώσουμε και το απογυμνώσουμε από τις πολεμικές τέχνες, θα δούμε πως η κινεζική φιλοσοφία και γλώσσα αναφέρεται στις λέξεις αυτές δίνοντας τη σημασία της εργασίας και του ανθρώπου. Όταν, δηλαδή, η μία έννοια εναρμονίζεται με την άλλη και το επίτευγμα είναι αποτέλεσμα κόπου!
Αναφορικά με τον αγώνα της Δευτέρας, 20/1/2025, ανάμεσα στον Παναθηναϊκό και τον Ολυμπιακό για το ελληνικό πρωτάθλημα μπάσκετ, νομίζουμε είναι η κατάλληλη στιγμή για κάποιες σημειώσεις- επισημάνσεις καθώς, οι αναμετρήσεις των δύο ομάδων συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί, εκτός από την ανάγκη των δύο να απαντήσουν στα χτυπήματα που προηγουμένως έχουν δεχτεί από τον πράσινο ή τον ερυθρόλευκο μονομάχο, λύνουν τους γρίφους οι οποίοι μπήκαν από τα προπονητικά επιτελεία και αντιτάσσουν νέες κινήσεις. Εκείνες με τη σειρά τους, αφενός δίνουν πρόσκαιρο πλεονέκτημα στη μία μεριά και αφετέρου προκαλούν απορίες για την έτερη ανταπόκριση. Ο λογαριασμός κάνει μόνον καλό αφού ανεβάζει το επίπεδο. Το βέλτιστον είναι πως παρά τον ανταγωνισμό, η συμπεριφορά και οι σχέσεις των αθλητών είναι ανθρώπινες και ο ανταγωνισμός παραμένει εντός του πλαισίου των τεσσάρων γραμμών.
Ο γρήγορος τραυματισμός του Γιουρτσεβέν μπορεί στην αρχή να έφερε δυσφορία ως προς τη διαχείριση αλλά, τελικά, ήταν η ωφελιμότερη εξέλιξη για τον Αταμάν. Το ροτέισον περιορίστηκε στον αριθμό που επιζητά, είτε στα μικρόφωνα είτε στα αποδυτήρια, και ταυτόχρονα η ρακέτα του Παναθηναϊκού έγινε ναρκοπέδιο. Η ικανότητα και το πλάνο συνδυάστηκε με επιθετική άμυνα στη μπάλα, με γρήγορες περιστροφές για καλύψεις στη δεύτερη ζώνη, δίνοντας ελάχιστα ελεύθερα σουτ, τα οποία στο δεύτερο ημίχρονο, φρονούμε, ότι δόθηκαν σε συγκεκριμένους αντιπάλους, όπως ο Γουόκαπ.
Έπειτα, οι Γκραντ και Γουόκαπ δίδαξαν πώς πρέπει να αμύνεσαι στους κορυφαίους και πιο επικίνδυνους αντιπάλους. Εν προκειμένω σε Φουρνιέ και Ναν. Ο Γκραντ έβγαλε από τη ρουτίνα και τις συνήθειες του τον Φουρνιέ, δεν του έδινε τη δυνατότητα να βρει τα σουτ που θέλει από μακριά, με τη σωστή στάση σώματος, και στην ουσία τον ωθούσε προς τον ψηλό, στις περιπτώσεις που ο Αμερικανός γκαρντ κολλούσε στο σκριν. Βασική κατεύθυνση ήταν να χρειαστεί ο Γάλλος να αποφασίσει με ντρίμπλα, κάτι που υπό πίεση είναι δύσκολο να συμβεί και, ήδη, οι μετρήσεις από το NBA, καταδεικνύουν ότι την τελευταία διετία το ποσοστό του Γάλλου, σε φάσεις με επαφή μέσα στη ρακέτα, ήταν πεσμένο κατά 13%.
Από την άλλη, ο Γουόκαπ ήταν καταπληκτικός επάνω στον Ναν. Με άμυνα στη μπάλα, στο πώς έμενε μπροστά του και έπαιζε άρνηση ακόμα και από και στην αδύναμη πλευρά, στο πώς έσπαγε τα σκριν, πώς τον κυνηγούσε στις εξόδους και έβαζε τα χέρια στα χεντς άουτ/παγίδες. Μαζί με τον Φαλ, έφτιαχναν τον άξονα αναχαίτισης από το καλάθι έως την κορυφή του τρίποντου. Η απουσία του Μήτογλου έδινε την ευκαιρία του ανώδυνου ρίσκου στους φιλοξενούμενους.
Ο Ολυμπιακός σημάδεψε τον Παπαπέτρου και φάνηκε ότι ο Πίτερς είχε εντολή να κινείται πίσω από τα σκριν και να εκτελεί σε πρώτο χρόνο, εμπλέκοντας τον Έλληνα φόργουορντ σε παιχνίδι που δεν μπορεί να υποστηρίξει ούτε όταν είναι, σωματικά και πνευματικά, σε άρτια κατάσταση.
Ο Ολυμπιακός, πέρυσι, πλήρωσε την απουσία ενός χαρισματικού αθλητή ο οποίος θα καθόριζε την έκβαση κλειστών αγώνων. Ο Γουόκαπ, για παράδειγμα, καλείτο να παίξει το γνώριμο ρόλο του για 3,5 δεκάλεπτα και στο τέλος να πάρει αποφάσεις εφάμιλλες με εκείνες του Σλούκα. Δεν γινόταν ούτε στο χαρτί ούτε στο παρκέ. Ο Φουρνιέ ήρθε για να πρωταγωνιστήσει μέσω του δεδομένου, ελκυστικού και απολύτως αποδοτικού συστήματος του Γιώργου Μπαρτζώκα. Ο Ολυμπιακός δεν φτιάχνει σουτ ή καταστάσεις για τους παίκτες του αλλά βάζει τη μπάλα, μετακινώντας τη στα κατάλληλα σημεία, με τη δέουσα συνθήκη- θέση, αφού πρώτα έχει μετακινηθεί δύο φορές η άμυνα, έχει ακουμπήσει η μπάλα στη ρακέτα, έχουν γίνει τα συγχρονισμένα κοψίματα και η δυνατή πλευρά έχει γίνει αδύναμη για να επιτεθεί ο παίκτης στο κλόουζ άουτ της άμυνας που θα μειονεκτεί. Ο προπονητής του Ολυμπιακού θα μπορούσε να προχωρήσει στην πεπατημένη οδό του 2022, να έχει σε πρώτο πλάνο τον Ντόρσεϊ και να βαδίσει με τα 5/5 της βασικής, τότε, πεντάδας. Όμως, σε βάθος χρόνου, με την όποια επιβάρυνση της διετίας, αυτή θα ήταν μια κοντόφθαλμη προσέγγιση. Φουριόζα αρχή, αμφίβολη συνέχεια. Δικαίως, δόθηκαν οι αποφάσεις στο δίδυμο Φουρνιέ και Βεζένκοφ, παρότι χάθηκαν αγώνες στην έναρξη της περιόδου, όπως στην Κωνσταντινούπολη με την Εφές και τη Μπάγερν στο Μόναχο.
Ο Ολυμπιακός στα πλέι οφς και πιθανώς στο φάιναλ φορ θα βρεθεί σε νύχτες όπου η ροή της επίθεσης θα πάσχει. Τη σεζόν 2023/24, όταν συνέβη, ο Ολυμπιακός δεν μπορούσε να αγγίξει τους 80 πόντους. Έτσι, σε πιο στατικές καταστάσεις ο Φουρνιέ θα είναι το ισχυρό αποκούμπι για να μην παραλύσει η επίθεση. Μαζί με τους δύο, σιγά σιγά θα μπει και ο Έβανς. Ο Αμερικάνος γκαρντ ήταν, την περασμένη χρονιά, μέσα στην πεντάδα των κορυφαίων σε τρεις κατηγορίες σχετικά με τις δράσεις των περιφερειακών. Αναλυτικότερα, στην πίεση στη μπάλα, στις αποφάσεις στο πικ εν ρολ (με εξαίρεση την αντιμετώπιση με δυναμικό χεντς άουτ) και στα σουτ μετά από ντρίμπλα που ήταν μαρκαρισμένα. Θυμίζουμε ότι αγωνιζόταν στη Ζαλγκίρις και έπρεπε να στήνει το 70% των επιθέσεων και την ίδια στιγμή να είναι ο πρώτος στην άμυνα!
Η ανεπάρκεια στον ημιτελικό της Ευρωλίγκας με τη Ρεάλ και στον τέταρτο και πέμπτο τελικό του εγχώριου πρωταθλήματος δικαιολογεί τη στόχευση, μεταγραφική- με περιφερειακούς που να έχουν ικανότητα σε σουτ μετά από ντρίμπλα (Βιλντόζα, Έβανς) -και προσωπικοτήτων- με Φουρνιέ και Bεζένκοφ-.
Ειδική αναφορά στον Τσεντί Οσμάν. Όπως παρατηρήσαμε, με την ενέργεια στο μέγιστο δυνατό, οι δύο ομάδες προσπάθησαν να χτυπήσουν σε πρώτο χρόνο την αντίπαλη άμυνα. Αμφότερες, βάσει δεικτών, έχουν πληγές στον τομέα των επιστροφών. Ο Τούρκος φόργουορντ με τους πόντους στο τρανζίσιον, δουλεύει σωστά με το βηματισμό του στην επιτάχυνση, την αλλαγή κατεύθυνσης και ρυθμού και ενώ δεν μπορεί να προσφέρει σε παραγωγικότητα με τα πλάγια πικ εν ρολ, όπως ο Γκριγκόνις, σουτάροντας, όσο βαθαίνει ο καιρός, με μεγαλύτερη ευστοχία, ανοίγει το γήπεδο.
Ο Κώστας Σλούκας καθόρισε τον αγώνα. Ξεκίνησε με τα γνωστά του πικ εν ρολ. Στα δύο μέτρα, εξαιτίας της απουσίας του Λεσόρ, δεν πάσαρε τη μπάλα, αλλά έχοντας τραβήξει την άμυνα επάνω του, την προωθούσε στη γωνία για σουτ του Ναν ή στις 45 μοίρες για δύο ελεύθερα σουτ του Χουάντσο. Μετά, βρήκε τα σουτ που επιζητά και παίρνει, κατέβασε και επιθετικά ριμπάουντ και έδωσε στους πρωταθλητές το πλεονέκτημα έδρας.
Από την Άπω Ανατολή έως την Ελλάδα για να συνθέσουμε την προλογική εισαγωγή με την κατακλείδα, η απόχη του χρόνου, ενίοτε του άσπλαχνου, ιστορεί τη σημασία σε κίβδηλο περιβάλλον αλλοίωσης. Ο Πλάτων υπενθυμίζει, στον Κρατύλο, πως τα ονόματα είναι μηνύματα των πραγμάτων. Άρα, όταν πλήττεται ένα όνομα, όταν λερώνεται από τους δημαγωγούς, δεν μένει άθικτη η ιδέα η οποία δηλώνεται, με αποτέλεσμα να τραυματίζεται η σκέψη και να εμποδίζεται η έκφραση των αισθημάτων.