Home >> Sports >> Αλισάχνη

Αλισάχνη

Αναγκαία μαθήματα στην Πολιτεία του Πλάτωνα, ήταν η γυμναστική και η μουσική, όπως και η γνώση των αριθμών, της γεωμετρίας, της αστρονομίας, της στερεομετρίας και της διαλεκτικής. Στους Νόμους τοποθετεί το Σωκράτη να ρωτά το Γλαύκωνα, για τη φύση της εκπαίδευσης και για το χαρακτήρα, την αγαθότητα-αρετή των μαθητών. Επιδιώκεται η αρετή για να κατακτηθεί, τελικά. Θέτει χρονικό όριο το πεντηκοστό έτος της ηλικίας. Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα, ο εκπαιδευόμενος πρέπει να ταξιδέψει σε μέρη του γνωστού, τότε, κόσμου, έχοντας συλλέξει πληροφορίες προκειμένου να εποπτεύσει και να ενισχύσει τους νόμους της πόλης κράτους.

Στην εποχή του Ομήρου, η λέξη αρετή είχε πολεμική, και μόνον, εκδοχή. Από την ίδια ρίζα με το θεό Άρη. Έπειτα, πήρε τη σημασία της επιτυχίας στις αθλητικές διοργανώσεις. Η δεύτερη σημασία, το βελτίον πήρε τη μορφή της διαμόρφωσης καλού χαρακτήρα.

Κάτι παρόμοιο επιδιώκουν Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός στη φετινή Ευρωλίγκα. Βέβαια, εκκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες.

Ο Ολυμπιακός, ξεπερνώντας τις διοικητικές παλινωδίες ρευστότητας και επομένως φερεγγυότητας, στερεώνει τις βάσεις σταθερότητας στη σύνθεσή του και την κατεύθυνση στο γήπεδο τον τελευταίο 1,5 χρόνο, με το Γιώργο Μπαρτζώκα στην τεχνική ηγεσία. Το ηχηρό εντός έδρας αποτύπωμα έχει στόχο να μη σαρωθεί η ανάμνηση του φθινοπώρου, την άνοιξη. Προτού αναφερθούμε στα επιμέρους, σημειώνουμε ότι κατά την άποψη της στήλης, σημαντικοί παράγοντες για την πορεία των Πειραιωτών θα είναι η υγεία των αθλητών και η γρήγορη, χωρίς προβλήματα επάνοδος από τους τραυματισμούς, η σταθερότητα στην απόδοση μεταξύ νικών και ηττών για να μην εμφανιστεί ξανά η περυσινή κατρακύλα και οι καλές σχέσεις στα αποδυτήρια.

Αναφορικά με τα αγωνιστικά σχέδια, σταχυολογούμε τα εξής. Αρχικά, είναι εμφανέστατη η ποιοτική και στοχευμένη βελτίωση του έμψυχου υλικού. Ο προπονητής προσαρμόστηκε, σε κάποια θέματα τροποποίησε την πάγια αντίληψή του και έτσι έχουμε, τη βασική αρχή που είναι η άμυνα. Πολυσύνθετο θέμα.

Παρατηρούμε πίεση στη μπάλα με τον παίκτη να μένει μπροστά από τον αντίπαλο. Το ίδιο συμβαίνει και μακριά από τη μπάλα και ειδικότερα, στο χώρο των βολών και χαμηλά στα δύο μέτρα. Στα περισσότερα σκριν υπάρχει η αντιμετώπιση να περνάει ο παίχτης μαζί με τον αντίπαλο. Δηλαδή, ως σκιά. Την ίδια στιγμή στη ρακέτα, όταν έχουμε αλλαγή ο γκαρντ παίζει άμυνα από μπροστά μπροστά. Ούτε καν τρία τέταρτα. Επιδιώκεται προστασία ρακέτας, με χτυπητή εξαίρεση την τέταρτη περίοδο με τη Ζενίτ και την απόφαση να ολοκληρώσει με το Σλούκα και όχι το Γουόκαπ. Όμως, εντοπίζουμε αδυναμία στο αμυντικό ριμπάουντ από τους αθλητές που έρχονται με φόρα από έξω, τα φόργουορντ. Η αναμέτρηση της Αγίας Πετρούπολης έδωσε 11 περισσότερα στην ομάδα του Πασκουάλ. Εστιάζουμε ακόμη και στο πρόβλημα του εσωτερικού μις ματς το οποίο πρέπει να βγει χωρίς ντουμπλάρισμα από τον παίκτη της αδύναμης πλευράς και χωρίς οδηγία για νταμπλ τιμ ή τριπλή αλλαγή όπως συνέβαινε με το Γιάννη Σφαιρόπουλο.

Το επιθετικό κομμάτι είναι αρκετά πιο σύνθετο αν και βασίζεται στο τρίποντο. Εδώ, κυριαρχεί η σεταρισμένη, η επαρκώς τακτοποιημένη επίθεση. Παρόλα αυτά, το σχέδιο του επιτελείου επιζητεί και παιχνίδι στο ανοιχτό γήπεδο όποτε είναι εφικτό. Στο πέντε εναντίον πέντε, ο Γουόκαπ, δεδομένου ότι δεν είναι πικ εν ρολ παίχτης (στη Λούντβινγκσμπουρκ έπαιζε στα φτερά, στο 2-3), δίνει την πρώτη απειλή με το Ντόρσεϊ και το Βεζένκοφ να τρέχουν στους διαδρόμους τους. Έπειτα, υπάρχει το σημάδι στο ποστ απ με το Φαλ όπου ο Γάλλος διαβάζει τα κοψίματα, δίνει τις διαγώνιες πάσες στην αδύναμη πλευρά. Το πράγμα χαλάει όταν υπάρχει ακινησία στην επίθεση και γίνεται κατάχρηση ντρίμπλας. Εξηγούμε ότι στο πικ εν ρολ η βασική κατάληξη βάσει των χαρακτηριστικών των παιχτών είναι δύο εναντίον δύο.

Κύρια επιδίωξη είναι η μετάβαση-μεταφορά της μπάλας με τέτοια ταχύτητα ώστε να γίνεται από δυνατή αδύναμη η πλευρά και ο αμυντικός να μην μπορεί να αντιμετωπίσει επιθετικά την εφόρμηση προς το καλάθι. Πρώτη απειλή, δεύτερη απειλή μετά από κίνηση της μπάλας. Σε κάθε περίπτωση τo τρίποντο είναι η βασική έκφραση στο επιθετικό κομμάτι, αν και το ποσοστό κυμαίνεται μεταξύ 28-32%. Το ποστ απ αποτελεί εναλλακτική αναχαίτισης ομάδων οι οποίες επιτίθενται στα πρώτα δευτερόλεπτα ή μετά τις πρώτες δύο-τρεις πάσες, όπως η Μονακό.

Εάν υποθέσουμε ότι οι εντός έδρας αγώνες, αιτιολογούν την εξαγωγή ασφαλούς δείγματος γραφής, θυμίζουμε ότι πέρυσι ο Ολυμπιακός έκανε 7 νίκες στον Πειραιά και φέτος είναι στις 6, τότε αυτές οι νίκες έδωσαν την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση στην ομάδα και τη βοήθησαν στο να σχηματιστούν οι δύο πεντάδες. Να πιάνουν όλοι τη μπάλα κατά τη διάρκεια της επίθεσης και να χρησιμοποιούνται, σχεδόν και οι δώδεκα του ρόστερ, παρότι αυτό είναι μικρό. Εξάλλου, φέτος είναι φανερό πως υπάρχει καλύτερο διάβασμα των αντιπάλων με έτοιμο λειτουργικό, εναλλακτικό πλάνο. Εκτός των δύο βασικών αμυνών, φλατ και αλλαγές, έχουμε επιστράτευση του Παπανικολάου όταν χρειάζεται να αντιμετωπιστεί ικανός περιφερειακός και ταυτόχρονα χρησιμοποίηση και χαμήλωμα του Λιβιό στα αντίπαλα γκαρντ. Επιτυγχάνεται, σε ένα βαθμό αποκοπή του χαρισματικού σκόρερ από την υπόλοιπη ομάδα του (πάγωμα συμπαικτών). Ελεγχόμενο ρίσκο. Μονάχα η Άλμπα πέτυχε περισσότερους από 68 πόντους στο ΣΕΦ, αλλά σε υψηλότερο αριθμό κατοχών.

Ο Ντόρσεϊ δίνει στην ομάδα το ενδιάμεσο σουτ, στοιχείο που έχει απαλειφθεί από το σύγχρονο μπάσκετ και επίθεση στην έναρξη κάθε αγώνα στον αδύναμο κρίκο της άμυνας.Τρέχει επιθέσεις σαν άσσος, συνηθισμένη συνθήκη τα τελευταία χρόνια εξαιτίας απουσίας ποιοτικών δημιουργών (βάπτισμα δυαριών για άσσους και πληρωμή με υπέρογκα ποσά, όπως ο Λόιντ). Επιπρόσθετα, χτυπάει επάνω στον αδύναμο αμυντικό της αντίπαλης ομάδας. Η παρουσία του Τόμας Γούκαπ είναι πολυδιάστατη. Προσφέρει, φάσεις από χαμηλά, μετρημένες επιθέσεις, καλές επιλογές πάσας. Ο Γουόκαπ είναι πρώτος σε δημιουργία, το αρχικό ανάχωμα στην πίσω γραμμή. Από εκεί ξεκινάει και εκεί στηρίζεται το σχέδιο του Μπαρτζώκα.

Κλείνουμε το κομμάτι του Ολυμπιακού με κάποια σχόλια για τον Κουίσι Έισι. O Aμερικανός επιδιώκει τις επαφές σε άμυνα και επίθεση. Είναι καλός ριμπάουντερ και είναι σαφώς, προτιμότερο να παίζει στο 5 παρά στο 4. Του αρέσει να σουτάρει από την περιφέρεια και έχει κατά μέσο όρο 2,5 τρίποντα στον αγώνα με 32% εντός παιδιάς στην Ευρωλίγκα. Σουτάρει σχεδόν διπλάσια δίποντα από τρίποντα. Θα δημιουργήσει μαζί με το Φαλ, το Μάρτιν και το Ζαν Σαρλ, ναρκοπέδιο στη ρακέτα. Δίδεται ο κατάλληλος χώρος αναμονής για την επάνοδο του Χασάν. Υπάρχει η δυνατότητα να γίνει προσαρμογή ρόλων και θέσεων στους Βεζένκοφ και Μακίσικ (ροή του αγώνα στην επίθεση). Η απόκτηση του Έισι το Νοέμβριο του δίνει χρόνο να προσαρμοστεί παρά τους 15 μήνες αποχής. Πριν λίγους μήνες, διεκδίκησε δύο δεκαήμερα συμβόλαια του Φλεβάρη, ανέμενε περιμένοντας την προοπτική του NBA αλλά εκείνη, δεν ήρθε. Είναι παίκτης αποδυτηρίων σύμφωνα με τους παλιούς προπονητές του, στη Μακάμπι. Αγωνιστικά, θα υποστηριχτούν καλύτερα οι αλλαγές στην άμυνα, εκτός της φλατ άμυνας με το Φαλ μέσα. Αφού δεν βρέθηκε αξιόπιστο συμπληρωματικό τριάρι, με την απόκτηση Έισι, θα κατέβει όποτε χρειάζεται ο Σάσα στο τρία, όπως πέρυσι, και ο Μακίσικ, θα παίζει με τη μπάλα στα χέρια, τρέχοντας τις ενδιάμεσες επιθέσεις όπως ήδη συμβαίνει από τον αγώνα με τη Μπαρτσελόνα και μετά. Συνθήκη απαραίτητη αφού πλέον όλοι τον περιμένουν πιο κλειστά προς τον κεντρικό διάδρομο. Παραδόξως, στο μακρινό σουτ έχει ποσοστό επιτυχία 31% ποσοστό καριέρας!

Σε κάθε περίπτωση, όσο προχωρούν οι μήνες τόσο τα προπονητικά επιτελεία των υπόλοιπων 17 θα ανακαλύπτουν τρόπους για να ξεκλειδωθεί η ερυθρόλευκη άμυνα. Το διαλεκτικό σχήμα της σύνθεσης είναι το επόμενο βήμα.

Το πρώτο συμπέρασμα για το φετινό Παναθηναϊκό είναι πως οι τρεις φανέλες της ομάδας είναι καλύτερα σχεδιασμένες από το ρόστερ.

Μπορούμε να πούμε, με την εμπειρία των δέκα χρόνων μακριά από το final 4, ότι ο σύλλογος με τους Αλβέρτη και Διαμαντίδη στη διοικητική ηγεσία, πλέον, ενεπλάκη σε ένα λαβύρινθο όπου η οργή ενάντια στην υποτιθέμενη αδικία της Βαρκελώνης, βράχνιασε τη φωνή και έκρυψε τα αγωνιστικά προβλήματα.

Για τους πράσινους, ένα μέγεθος με ισχυρό παρελθόν, σημαντικότερη πληγή αποτελεί το μεταβατικό, καθοδηγητικό από τα υψηλά, στάδιο και η αβεβαιότητα για το πού πηγαίνει, μελλοντικά, η υπόθεση. Βασανίζει η προοπτική και όχι τόσο η είσοδος ή μη στην οκτάδα.

Το καλοκαίρι ο Παπαπέτρου, αφού δεν υπέγραψε στην Εφές η οποία κράτησε το Μοερμάν για να μην κλείσει στη Φενέρμπαχτσε, κάλυψε το 1/5 του διαθέσιμου προϋπολογισμού και μαζί με τον Παπαγιάννη και το Νέντοβιτς τα 3/5. Έμειναν δύο εκατομμύρια για να στελεχωθεί το υπόλοιπο τμήμα. Σημειώνουμε ότι πέρυσι ο Σέρβος αγωνίστηκε στο 52% των υποχρεώσεων του αθλητικού ημερολογίου. Αμφότεροι, οι δύο Έλληνες, το προσεχές καλοκαίρι βγαίνουν, ξανά, στην αγορά

Σίγουρα, είναι δύσκολη η προσαρμογή και η ένταξη καλοθοσφαιριστών επιπέδου Γιούροκαπ (Πέρι, Μέικον, Γουάιτ) και κατώτερου επιπέδου (Φλόιντ, Κασελάκης, Μποχωρίδης) σε ομάδα Ευρωλίγκας. Το κίνημα του ρασταφαριανισμού!

Επιπλέον, είναι δεδομένο ότι έχουν γίνει τεχνικές αστοχίες από το Δημήτρη Πρίφτη στη διαμόρφωση της ομάδας. Αποδεικτικό αυτού είναι το γεγονός ότι η σύνθεση για τις μεσοβδόμαδες υποχρεώσεις απαρτίζεται από 8 ξένους. Η πλήρης εικόνα του ακαθόριστου, έως τώρα, βηματισμού αποδεικνύεται και αποκαλύπτεται όταν στο κλείσιμο των αγώνων επικρατεί το ένας εναντίον ενός με κακές αποστάσεις, χωρίς κίνηση στην επίθεση.

Με άλλα λόγια, απουσιάζουν τα στιβαρά σημεία αναφοράς. Αντ’ αυτών διακρίνουμε απομονώσεις και εκτελέσεις από το τρίποντο του Μέικον. Εσχάτως, στην αναμέτρηση με την Ούνικς, ο πρώην παίχτης της ΑΕΚ εισήλθε και στα ύδατα της δημιουργίας και ενεργοποίησε την επιθετική δράση του Παπαγιάννη με το στήσιμο πικ εν ρολ και φάσεις άλει ουπς καρφωμάτων. Η συμπάθεια του Ρικ Πιτίνο, δε διαθέτει, μέχρι τώρα, συστηματική απειλή με πλάτη στο καλάθι.

Κατά το πρώτο δεκάλεπτο των αγώνων, συχνά πυκνά ο Παπαπέτρου παίρνει φάσεις χαμηλά με σκοπό να φθαρεί ο αμυντικός του. Ο Παναθηναϊκός χρειάζεται χρόνο με καλά διαστήματα μέσα στον αγώνα. Είναι ένα σύνολο χωρίς σταθερό γηγενή κορμό και με μικρό προϋπολογισμό συγκριτικά με τους περισσότερους συνδιεκδικητές της μέσης τάσης της κατάταξης. Οι Αθηναίοι, υστερούν σε επίπεδο αθλητικότητας και ταχύτητας. Αυτό εξηγεί τα λάθη τα οποία προκύπτουν από κακή κυκλοφορία και καταλήγουν σε άστοχες επιλογές. Όταν δεν μπαίνουν τα σουτ υπάρχει πρόβλημα. Δυσκολία στην εναρμονισμένη μετακίνηση της μπάλας. Η ακολουθία φέρνει κακή άμυνα στη μπροστινή γραμμή άμυνας η οποία στη συνέχεια, με τη σειρά της εκθέτει τον Παπαγιάννη και τον κάνει κουκκίδα αρνητικής εστίασης από τον πάγκο και το ένστικτο των αντιπάλων. Γενικότερα, είναι κοινό μυστικό πως δεν είναι διακριτοί οι ρόλοι και δεν υπάρχει κανένα σημάδι στην επίθεση. Ασθενής αντιγραφή του σημείου των καιρών και η κατάληξη ένας εναντίον ενός στο σώσιμο και στη διάρκεια της τυποποιημένης απόφασης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα. Mε τον Ερυθρό Αστέρα, από τα λάθη του Παναθηναϊκού, η σερβική ομάδα βρήκε 20 πόντους, μονάχα στο πρώτο ημίχρονο, αν και σούταρε με 13% στο τρίποντο εντός έδρας. Η γραμμή βοήθεια δε στήνεται όταν δεν υπάρχει ισορροπία στο τρέξιμο προς την επιστροφή στην άμυνα.

Τέλος, εφόσον, η επίθεση δεν λειτουργεί, χαλάει και η συνοχή στην άμυνα και υπάρχει απουσία συνέπειας και συγκέντρωσης στα ριμπάουντς. Το μονοδιάστατο μπάσκετ στην επίθεση χαλάει τις καλές αποστάσεις και δυσχεραίνει τις δυνατότητες εκτέλεσης. Ο Φέρελ, ήταν βοηθητικός παίκτης στο NBA, o έκτος από τον πάγκο. Αναζητά το κίνητρο και το κατάλληλο τακτικό πλάνο που θα τον περιλαμβάνει. Με τους Ρώσους την Πέμπτη, δεν αγωνίστηκε λεπτό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *