Ο αυλός του Πάνα
Ο Σόλων, ένας από τους επτά σοφούς της αρχαιότητος, αποτελεί πρότυπο διότι συγκεντρώνει πολυμερείς αρετές και ιδιότητες. Συνδυάζει χαρίσματα μεγάλου πολιτικού και ποιητή. Στην ποίηση του βρίσκουμε τον άνθρωπο με τις ιδέες του και στην πολιτική βρίσκουμε την πραγμάτωση των ιδεών. Η κατανόηση των ποιημάτων του- με επιρροές από τον Όμηρο και ξεχωριστό λυρισμό στην αρχαϊκή εποχή-, προϋποθέτει γνώση της πολιτικής ζωής του. Εφάρμοσε στην πράξη κάθε αρχή, πεποίθηση και όνειρο που είχε. Έκανε πράξη τα οράματά του. Έπαιξε ρόλο στην κατάληψη της Σαλαμίνας το 596 π.Χ από τους Αθηναίους. Ενθάρρυνε με τους στίχους του τους στρατιώτες ώστε να εκδιώξουν τους Μεγαρείς, διότι το νησί ήταν κέντρο εμπορίου και στρατηγικής σημασίας κατάκτηση για τους Αθηναίους. Το 594-593 π.Χ, έλαβε εξουσιοδότηση από το λαό να λύσει το πρόβλημα των χρεών. Επέβαλε τη Σεισάχθεια. Ήθελε να αποσείσει το βάρος των χρεών από τους πολίτες. Με παράλληλη απαγόρευση της υποθήκης των κτημάτων των φτωχών κτηματιών στους πλούσιους για να πάρουν δάνειο. Δηλαδή, υποθήκη ιδιοκτησίας και προσωπικής ελευθερίας. Έτσι, στην ελεγεία του με τίτλο, Υποθήκη προς Αθηναίους, τον έκτο αιώνα π.Χ, έγραφε για τη φιλοχρηματία, από παράνομες πράξεις, που καταστρέφει την πόλη, μαζί με τη μεγάλη αλαζονεία και πλεονεξία. Δεν σέβονται τους ιερούς δεσμούς της δίκης, και τα όσα έγιναν στο παρελθόν και με το χρόνο, επιβάλει δικαιοσύνη. Η αναπόφευκτη συμφορά για την πόλη, ακολουθείται από ατιμωτική δουλεία και εμφύλιο πόλεμο, επειδή η πόλη αποτελείται από πολιτικές ενώσεις που είναι θεμιτές από τους αδικούντες. Η κακή διοίκηση προκαλεί συμφορές στην πόλη. Η χρηστή διοίκηση όλα τα αναδεικνύει ταιριαστά και αρμονικά και εξομαλύνει την τραχύτητα. Ταπεινώνει την πλεονεξία. Ξηραίνει τα άνθη της άτις ( η μανία του νου των αλαζόνων), επανορθώνει πράξεις αλαζονείας και επαναφέρει τη σύνεση. Ο άνθρωπος ως μέλος του κοινωνικού συνόλου μετέχει της κοινότητας με τις ευθύνες που του αναλογούν. Για την επίτευξη της ευδαιμονίας και της αρμονίας, όπως αυτή ορίζεται από τους νόμους του σύμπαντος, πρέπει να διέπει τις τάξεις των ανθρώπων, ο σεβασμός, η τάξη και η ισορροπία. Υπεύθυνος για τη διατάραξη της ισορροπίας είναι ο άνθρωπος. Η εκμετάλλευση του ανθρώπου είναι μέσο επιδίωξης των ισχυρών από την αλλοτρίωση της παιδείας. Αυτό που μετρά σε ένα λαό είναι η δύναμη του παραδείγματος.
Ολυμπιακός στάδιο της Αθήνας, Σπύρος Λούης, 14/11/2024, 21.45
1) Η αγγλική ομάδα παρέταξε μια ομάδα στην οποία ήταν εμφανές ότι το κύριο μέλημα ήταν ο έλεγχος της μπάλας που προέκυπτε από τη σωστή υποδοχή με το σώμα και μετέπειτα, η κυκλοφορία. Άλλοτε σε χαμηλά μέτρα και άλλοτε με κίνηση μέσα έξω από τους χαφ, προσπαθούσαν να βγάλουν τους εξτρέμ τους σε φάσεις ένας εναντίον ενός με τον εκάστοτε Έλληνα αμυντικό και κυρίως τον Τσιμίκα προκειμένου να γεμίσουν την περιοχή.
2) Στο 6′ ο Μαντουέκε πήρε μέτρα, γύρισε τη μπάλα στην περιοχή και ο Γουότκινς έκανε το 1-0 για την Αγγλία.
3) Από το 14′ η ελληνική ομάδα άρχισε να ισορροπεί στις μονομαχίες και τη δύναμη που αντέτασσε στις κόντρες. Επίσης, ξεκίνησαν οι μακρινές μεταβιβάσεις για τον Παυλίδη.
4) Μετά από 25 λεπτά αγώνα η εθνική ομάδα κατάφερε να εκδηλώσει επίθεση κάνοντας τρεις συνεχόμενες εύστοχες πάσες.
5) Είναι γεγονός ότι ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς είναι δίκαιος άνθρωπος εκτός από καλός προπονητής. Το ακόλουθο σχόλιο, παρότι φαίνεται κατόπιν εορτής, έγινε κατά τη διάρκεια της αναμέτρησης. Ο Παυλίδης, σε αντίθεση με του Γουέμπλεϊ, δεν ταίριαζε στα ζητούμενα του αγώνα καθώς, η ομάδα μας δεν έμενε ψηλά στο γήπεδο, ιδίως στο πρώτο ημίχρονο για να σπάει την πίεση των Άγγλων σαν σκαλοπάτι ανάπτυξης. Ίσως, ο Ιωαννίδης θα ήταν περισσότερο χρήσιμος γιατί θα μπορούσε να κάνει κάποια ατομική ενέργεια, περνώντας τον παίκτη του και έτσι θα προκαλούσε ρήγμα.
6) Από το 28′ η εθνική ομάδα επανήλθε στο πλάνο και τις απαιτήσεις του προπονητή της. Δηλαδή, εντάθηκαν οι κοντινές πάσες, τα ανεβάσματα των πλαγίων, Τζόλη- Μασούρα, Ρότα-Τσιμίκα, και οι συνδυασμοί με τους εσωτερικούς μέσους. Ειδικότερα, οι Ζαφείρης και ο Μπακασέτας λειτουργούσαν σαν μαξιλάρια στους συνδυασμούς και τις εναλλαγές σε μικρές αποστάσεις.
7) Στο 56′ εισήλθε στον αγωνιστικό χώρο ο Φώτης Ιωαννίδης. Όμως, οι Άγγλοι, όπως και στην έναρξη, έτσι και στο ξεκίνημα του δεύτερου ημιχρόνου, πίεζαν στην προσπάθεια της εθνικής κάτι που ήταν, απολύτως, αποτελεσματικό γιατί τους πρόσφερε πολλά κλεψίματα.
8) Στο 63′ έλαβε χώρα η πραγματική απειλή μας. Ο Ιωαννίδης υποδέχτηκε τη μπάλα από κάθετη πάσα του Πέλκα αλλά η μπάλα πηγαίνει δίπλα από το δοκάρι.
9) Ο Γιοβάνοβιτς, φέρνοντας και τον Πέλκα στο χορτάρι, έδωσε το σήμα για βαθμιαία πύκνωση των χώρων πίσω από τον επιθετικό μας.
10) Μετά το 70′ η πίεση ανέβηκε αισθητά, δεδομένου ότι η αμυντική μας γραμμή έμενε ψηλά, ανακτούσε τη μπάλα στη μεσαία γραμμή και έτσι μειώθηκε η απόσταση που απλώνονταν οι Έλληνες ποδοσφαιριστές. Το αποτέλεσμα, από την προοπτική της παραγωγής φάσεων στο στόχο με καλές προϋποθέσεις, ήταν πενιχρό και βιαστικό!
11) Στο 77′ ο Μπέλιγχαμ συνέχισε να βασανίζει την αμυντική μας διάταξη και το κάθετο τρέξιμό του έφερε το 2-0, αφού κανένας μέσος ή αμυντικός δεν ακολούθησε την κίνησή του ούτε βγήκε έγκαιρα όταν προσάρμοσε το σώμα του για να σουτάρει.
12) Το 3-0 ήταν η αποθέωση της απλότητας. Ο Κέρτις Τζόουνς, υπέγραψε με ιδανικό τρόπο το πρώτο του παιγνίδι με φανέλα βασικού για την εθνική Αγγλίας. Ο μέσος της Λίβερπουλ με 17 συμμετοχές, φέτος, σε εθνική Αγγλίας και Λιγκ Καπ, Πρέμιερ Λιγκ και Τσάμπιονς Λιγκ, με πληθωρικές εμφανίσεις όταν αγωνίζεται στη θέση έξι ή οκτώ, έδωσε τη χαριστική βολή στη γεμάτη υγρασία βραδιά, με βλέμμα ερωτηματικό, θαυμαστικό, αποσιωπητικό…
Υ.γ. Η αυριανή είναι ημέρα μνήμης και κατάνυξης. Η 51η (17/11/1973) επέτειος από την εξέγερση των φοιτητών στο Πολυτεχνείο. Η φούγκα της αντίστιξης των φωνών. Μελωδίες, συνθήματα, φωνές, τραγούδια. Η τιμή και η πρόκληση για τις απαιτήσεις του σήμερα. Εμείς, τιμούμε την περίσταση με τα λόγια του Θουκυδίδη από τον Επιτάφιο:
Η μνήμη τους στην ψυχή μας θα είναι το πιο ωραίο μνημείο. Και η πιο μεγάλη τιμή για το έργο τους ό,τι καταφέρουμε με το δικό μας έργο.