Μία από τις πιο δημοφιλείς ιστορίες που έχουν αναδείξει οι σκαπανείς της ιστορίας του κινηματογράφου και της τέχνης, είναι η προσαρμοσμένη ραδιοφωνική αφήγηση του Orson Welles για το μυθιστόρημα, ο «Πόλεμος των κόσμων» (The War of the Worlds). Γιατί όμως μια αφήγηση, μπορεί να θεωρηθεί και να μετασχηματιστεί σε κάτι σημαντικό, ιδιαίτερα σε μία ραδιοφωνική εκπομπή, όπως αυτή που μεταδόθηκε στις 30 Οκτωβρίου του 1938; Μία συμβατική αλλά αναπάντεχη απάντηση, είναι η δυναμική της τέχνης της αφήγησης.
Ανατρέχοντας στο περιστατικό, στις 30 Οκτωβρίου του 1938, ο Orson Welles, γνωστός για το καταπληκτικό έργο και τομή στην ιστορία του κινηματογράφου «Πολίτης Κέιν», τόσο από τεχνική αλλά και καλλιτεχνική σκοπιά, μέσω της αφήγησης του μυθιστορήματος του H. G. Wells’s, κατάφερε σε ζωντανό χρόνο, να κάνει τους ακροατές του “Mercury Theatre On The Air” να πιστέψουν το περιεχόμενο του μυθιστορήματος που αφηγήθηκε στο studio της Columbia (Broadcasting System) μαζί με τους Frank Readick, Kenny Delmar και Ray Collins. Η εξιστόρηση, αφορούσε εν ολίγοις την εισβολή εξωγήινων από τον Άρη, στις Η.Π.Α. Η παραγωγή και ο Welles, προσπάθησε να προσαρμόσει τα γεγονότα μέσω μίας προσομοιωμένης ζωντανής ειδησεογραφίας των αναπτυσσόμενων γεγονότων κατά την διάρκεια της εκπομπής. Η τεχνητή ιστορία που διηγήθηκαν, είχε αποκορύφωμα την επίθεση εξωγήινων κατά την διάρκεια της εκπομπής, με αποτέλεσμα να σπείρει τον πανικό σε χιλιάδες ανθρώπους. Μέσω του Ραδιοφώνου, έγινε η προσπάθεια από τον Welles, με έναν πειθήνιο τρόπο να πειστούν στο πλαίσιο μίας δραματικής sci-fi κατασκευασμένης ιστορίας, χιλιάδες άτομα, βγαίνοντας κατά ορδές στους δρόμους της Νέας Υόρκης.
Βέβαια, ήδη από το πρώτο διάλειμμα της εκπομπής, κατά την διάρκεια της ραδιοφωνικής αφήγησης, έγινε είσοδος της αστυνομίας στο studio. Ωστόσο, τα μέλη της CBS κατάφεραν να αποτρέψουν μέχρι και το τέλος της εκπομπής, την εισβολή των αρχών στο studio.
Η εκπομπή «Mercury Theatre on Air», παρότι δεν είχε σταθερά αρκετούς ακροατές, η ιστοριογραφία του γεγονότος αμφισβητείται έως και σήμερα, όσο αφορά την δυναμική παλινδρόμηση για το κατά πόσο ρόλο έπαιξε η κινητοποίηση της αφήγησης, βάση του αριθμού των ακροατών που άκουγαν την εκπομπή, ώστε να βγουν χιλιάδες πολίτες της Νέας Υόρκης στον δρόμο, σχεδόν πανικοβλημένοι.
Το περιστατικό αυτό, αναδεικνύει κατά πόσο η τέχνη σε ένα μέρος της μπορεί να προκαλέσει, να κινητοποιήσει, να αναδείξει και να αποκτήσει έναν πολυδιάστατο ρόλο. Η ιστορία της τέχνης σε ένα συνθετικό καμβά στην προκειμένη, καταλήγει σε έναν προβολέα που δείχνει την εύπεπτη σκέψη της μάζας ή με διαφορετικό τρόπο, την τρομοκρατία που καθρεφτίζεται στην κοινωνιολογία του πειράματος που προβάλουν τα εργαλεία της τέχνης, εναλλακτικά.
Σε αγαστή συνεργασία με τη σελίδα: popera.gr