CarsTechnology

Η εκτόξευση της Tesla

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla, η οποία σχεδιάζει, παράγει και πουλάει αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συνεχίζει να κλέβει τις εντυπώσεις και να προκαλεί τον ενθουσιασμό των επενδυτών. Διευθύνων σύμβουλος, συνιδρυτής και κύριος μέτοχός της είναι ο Elon Musk, ένας ιδιαίτερος χαρακτήρας, που όμως κάνει πολύ έξυπνες επιχειρηματικές κινήσεις και στοχεύει να προσφέρει ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τον μέσο καταναλωτή σε προσιτές τιμές στο μέλλον. Παρόλο που ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2003, εμφάνισε κέρδη για πρώτη φορά στην ιστορία της το πρώτο τρίμηνο του 2013. Το πρώτο της αυτοκίνητο, το Tesla Roadster του 2008, αποτέλεσε τη ζωντανή απόδειξη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να συνδυάσουν υψηλές ταχύτητες και ωραία εμφάνιση, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε μέχρι τη δεδομένη χρονική στιγμή. Το 2010, εκμεταλλευόμενη την χρεοκοπία της General Motors, αγόρασε σε πολύ συμφέρουσα τιμή το εργοστάσιό της, το οποίο σήμερα απασχολεί 10000 εργαζόμενους. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντική η δημιουργία και ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης Supercharger σε Βόρεια Αμερική, Ευρώπη και Ασία, το οποίο επιτρέπει στους κατόχους των οχημάτων της εταιρείας να ταξιδεύουν πέρα από τα συνηθισμένα χιλιομετρικά όρια των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από το 2015, τέθηκε σε εφαρμογή το πολλά υποσχόμενο σχέδιο της δημιουργίας αυτο-οδηγούμενων οχημάτων (Tesla Autopilot), το οποίο βέβαια ακόμα έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης για να φτάσει στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι η Tesla διαρκώς καινοτομεί και αναπτύσσεται. Ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που χρησιμοποίησε μπαταρίες ιόντων λιθίου στα οχήματά της και σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, φαίνεται ότι θα είναι αυτή που θα προκαλέσει μείωση στο κόστος των μπαταριών με την χρήση τεχνολογιών που θα τις κάνουν πιο ανθεκτικές και δεν θα χρησιμοποιούν κοβάλτιο.

Έχοντας μπει δυναμικά στον χώρο των πολυτελών αυτοκινήτων με μοντέλα όπως τα Model S και Model X, η επόμενη πρόκληση της εταιρείας είναι το ευρύτερο καταναλωτικό κοινό, αφού υπάρχουν ήδη πλάνα για την κατασκευή ενός μικρού μοντέλου για την αγορά της Κίνας. Το πιο πιθανό είναι το νέο εργοστάσιο της Tesla στην Σανγκάι (το πρώτο της εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών) να συμβάλλει καθοριστικά σε αυτό. Πολύ πρόσφατα, κατάφερε να ξεπεράσει την Toyota και να γίνει η πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, ενώ από τον Ιανουάριο είχε βρεθεί πάνω από τους ανταγωνιστές της στις ΗΠΑ. Η τιμή της μετοχής της Tesla είχε προκαλέσει την σύγχυση των αναλυτών, καθώς αυτή συνέχισε να αυξάνεται παρά το γεγονός ότι υπήρχαν κάποιες αντιπαραθέσεις και αποτυχίες της εταιρείας. Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι έχει γίνει έντονη υπερτίμηση, αφού ούτε η πανδημία του Covid-19 φαίνεται να την επηρέασε αρνητικά. Αυτό είναι πολύ πιθανό να οφείλεται στο γεγονός ότι η εταιρεία προβάλλει πολύ περισσότερο το τεχνολογικό της πρόσωπο και τις καινοτομίες της και δεν αντιμετωπίζεται ως μια κλασική αυτοκινητοβιομηχανία. Αν και ο παγκόσμιος όγκος οχημάτων της Tesla δεν συμβαδίζει με το νέο της κατόρθωμα, αυτό δε μείωσε την όρεξη των επενδυτών. Το σίγουρο όμως είναι ότι έχει επιταχύνει την παραγωγή και παράδοση νέων οχημάτων, φτάνοντας τα 103.000 παραγώμενα οχήματα το πρώτο τετράμηνο του 2020. Αξίζει να σημειωθεί βέβαια, ότι η Toyota το ίδιο διάστημα παρήγαγε 2,4 εκατομμύρια. Στις περισσότερες περιπτώσεις όμως, τα παραγωγικά μοντέλα που εφαρμόζουν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αργά όσον αφορά την υιοθέτηση της αλλαγής.

Το σίγουρο είναι ότι η Tesla έχει καταφέρει μέσα σε ένα αρκετά μικρό χρονικό διάστημα να αφήσει το στίγμα της στην ιστορία, παρασύροντας πολύ δυνατούς παίκτες όπως οι BMW, Porsche και Audi στην τάση της ηλεκτροκίνησης. Μέχρι πρότινος, όλες οι προσπάθειες που είχαν γίνει από άλλες εταιρείες και αφορούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεν είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη και πολύ γρήγορα εγκαταλείφθηκαν. Το πιο σημαντικό βέβαια, είναι να αποδείξει αν τελικά μπορεί να διατηρηθεί στην κορυφή και να διαψεύσει όσους πιστεύουν ότι η περίπτωσή της αποτελεί ακόμα μια φούσκα που θα σκάσει στο κοντινό μέλλον. Το μεγάλο στοίχημα της Tesla θα είναι η κατάκτηση του μέσου καταναλωτή και η περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων και των κερδών της, η οποία σε συνδυασμό με τα ξεχωριστά προϊόντα και την αξιοπιστία σε βάθος χρόνου, θα μπορέσουν να μεταφραστούν σε πραγματική αξία (αφού προς το παρόν υπάρχει η υψηλή χρηματιστηριακή αξία). Οι κινήσεις της εταιρείας φαίνονται πραγματικά στοχευμένες, τα ακριβότερα αυτοκίνητά της τείνουν να εξελιχθούν σε status symbols (πολλοί κάνουν παραλληλισμούς με τα κινητά της Apple), ενώ μέχρι στιγμής συνεχίζει να προσφέρει νέα προϊόντα και καινοτομίες. Φυσικά το έντονο τεχνολογικό προφίλ της Tesla μπορεί να της προσφέρει ένα σπουδαίο πλεονέκτημα στον δρόμο προς την κορυφή.

Ετικέτες

Related Articles

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close